• Karisma

Ngn som använt platon vid dränering?

Hej,

Vi ska dränera nu och funderar på platon eller fuktspärren. Tänker även tilläggsisolera, gissar m 10cm isolering. Ända upp till träfasaden.

Är det ngn som gjort detta och kan berätta om ni är nöjd med resultatet. Var det svårt att göra själv? Blev det varmare i källaren?

Känner ni ngn som INTE är nöjd m platon/fuktspärren och varför isf?

Gärna pris på enbart material och även på grävning om ni lejt bort (svart som vitt). Vi har 40m runt huset.

Tacksam för svar.

MVH Kristina

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-21 20:34:27:
    Det är den här vi funderar på.

www.fuktsparren.se/

• Svar på tråden Ngn som använt platon vid dränering?
  • Karisma

pordrän är samma sak som isodrän. Platon är en plastmatta man sätter mot väggen, sedan en isoleringsskiva utanpå den.

Vi ska bygga biorum i källaren så vi ska använda den. Får prata med dem som haft platon matta ett tag.

Skiljer ju 20 000:- i kostnad på de olika alternativen.

• ulle77

Det fanns en tråd i det länkade forumet som handlade om just ett biorum i källaren. Var det ni?

Ska leta efter den...

• Karisma

Nope inte vi, jag vill ha mitt kök först. Sen får karln börja med biorummet. Huset måste dräneras innan vi kan börja inreda, måste få torka upp ordentligt så det inte blir nga fuktskador igen. Vi har rivit ut hela källaren, den var inredd. Svarta plankor och mögel hittade vi. Urk...Men nu är det luktfritt.

Kanske blir det isodrän ändå. Ska bara parata med ngn som kan ngt om båda sorterna så får vi se om de är lika bra eller vilken som är bättre.

Tar vi platon +isoleringsskivor istället för isodrän så får jag ett nytt kök åxå för samma summa, så därför blir det extra jobbigt.

• ulle77

Vi har mer tur, vår källare är helt oinredd, så fuktproblemen gör inget på ett sätt. Å andra sidan har vi översvämningar så vi måste ha allt en halvmeter upp. Det märkte vi den jobbiga vägen...

Har läst någonstans att i en undersökning visade det sig att stora beslut fattas bäst med hjärtat och att impulsen oftast var rätt. Exempelvis var studenter (i USA) som fick 15 minuter på sig att välja ämnen på college mer nöjda än de som fick en vecka på sig. Likadant gäller tydligen stora ekonomiska beslut som hus och bilar. Handdukar däremot skulle väljas med omsorg

Har det uppsatt på kylskåpet som påminnelse

• Karisma

Hmmmmm du har gett mig en funderare...

Måste dock prata med ngn mer kunnig inom ämnet åxå.

Kram K.

• Karisma

Ingen som använder platon m isolerngsskiva som kan säga om det tycker det är bra????

• emmzan

Vi dränerade i fjol, min sambo är grävmaskinist och har varit med på ett X antal dräneringar och han valde pordrän (stavas det så?) till vårt hus då han tyckte det va bäst iaf...själv har jag noll koll på det där Vi betalade iaf 20000 för materialet, grävningen fixade han själv.

• Karisma

Så materialet blev bara på 20 000:-. Hur mga löpmeter har ni runt huset??

Är det inräknat m rör och dylikt? Lät ju faktiskt billigt.

• mmian

Vi fick vårt blivande hus besiktigat i förra veckan och fick då rådet efteråt att när det är dags att dränera om källaren så skulle vi välja isodrän därför att det var bäst. En sida är redan dränerad och där finns det platonmatta vilket skulle vara alt 2. Inte på något vis dåligt utan bara en lite äldre variant. Det beror också på hurvida man är rädd för lite fukt i väggar/ golv för det blir ju varmare väggar= mindre fukt med isodrän men om ni inte nyttjar källaren särskilt eller huset är hyffsat nytt så kanske det inte är ett problem?

Made in Thailand- Annie BF 070809
  • Karisma

Så det blir varmare m pordrän även om man lägger på en 10cm isoleringsskiva utanpå platonmattan?

• emmzan

Nu antar jag att han fick ganska bra pris på materialet eftersom att det köptes ut på firman han jobbar på så mina uppgifter är nog inte så "pålitliga"

• Karisma

Använde ni 6.5cm tjock skiva eller 10cm??

Blev det mkt varmare i källaren efteråt, blev det stor skillnad. Just nu har vi ganska så kallt i källaren, åtminstone på vintern.

DEt viktigaste är ju ändå om det blir varmare i källaren och om fuktproblemen upphör.

Är väldigt tacksam för de svar jag får.

Kram K

Svar på tråden Ngn som använt platon vid dränering?