• skogsblomma

Pollenallergi eller förkylning?

Hur märker man om det man har är början på en förkylning eller pollenallergi? Vilka är skillnaderna?

Det är ju bra att veta så att man ev. kan medicinera i tid. Jag brukar få allergi på vårarna. Men jag brukar också kunna bli förkyld på vårarna, så jag har svårt att avgöra vad det är som just slagit till mot mig. Jag vet bara att det inte är behagligt

• Svar på tråden Pollenallergi eller förkylning?
  • ciccielv

allergitecken

rinnande näsa
    klåda i halsen
    klåda på kroppen
    rinnande kliande ögon är en del symtom

• dazeds

om du nyser mer än 3 ggr i rad är det oftast allergi. när man börjar nysa finns det knappt ngn hejd!

sedan är snoret mkt rinnigare när du är förkyld.

ögon, näsan och halsen kliar.

• dazeds

än när du är förkyld menade jag.

• Momsie

Jag blir helt täppt och får även ont i halsen om jag glömmer min medicin, ...dåligt allmäntillståndså det är verkligen inte lät att veta...men tar jag min medicin och det blir bra, ja - då vet jag ju förstås! : )

• Sosofofie

Mina ögon är helt uppsvullna när jag vaknar på morgonen när det är allergi, det brukar vara det första tecknet sen kommer allt med rinnande näsa, Ostoppligt nysande osv...

• Tant Green

ögon + näsa = allergi
    näsa + hals = förkylning
    För mig i alla fall, man kan säkert reagera lite olika.

• skogsblomma

Tack för svaren!

Jag har inte märkt av något med ögonen, bara med näsa och hals. Jag nyser flera gånger i rad, har rinnande näsa och det är lite kliigt i halsen. Dessutom känner jag mig allmännt trött och lite försvagad.

• skogsblomma

*allmänt* stavas det visst

• libero

Jag tycker också att det är svårt att känna skillnad på allergi och en vanlig förkylning för jag blir alltid förkyld samtidigt som pollen säsongen börjar.
    Har nu varit mer eller mindre däcka i ett par veckor men nu när det har regnat ett par dagar så blev jag mycket bättre.

Känner både av halsont och en sjukdomskänsla i kroppen när det är allergi

• Momsie

Sudd, som du själv sockså krev : )det är högst individuellt, jag har sällan ont i halsen när jag är sjuk däremot...och många kan må illa om dom t.ex. dricker ett glas vatten som stått ute...

• LaFontaine

Köp ett litet paket allergitabletter på apoteket, eller ta en av någon du känner och känn efter om du upplever någon skillnad. Känner du skillnad är det allergi, känner du inget är det antagligen en förkylnin.

Svar på tråden Pollenallergi eller förkylning?