• Tipptopp

vart sitter livmodern, exakt. ?

Jag har en konstig fundering, men skulle vilja veta lite mera exakt hur man ser ut och var livmodern sitter, -man vet ju ung. men inte riktigt hur stort område det är. Någon som kan förklara eller har någon bra bild ?

Kram
    tipptopp

• Svar på tråden vart sitter livmodern, exakt. ?
  • isabell22

i vekca 20 brukar livmoderns övra kant vara precis under nnaveln och går sen neråt..

• susning

var till bm förra veckan var då i v 15 då var min lvmoder strax nedanför naveln, hon sa att det kan växa fortare när man är om föderska!!

• Tossan79

Hur vet man om man har en bakåt eller framåtlutad livmoder då? Min BM frågade mig, men jag vet ju inte det. Svårt när man inte kan jämföra liksom, .
    Orsaken till att hon frågade var att hon inte hörde hjärtljud på bebben, och då sa hon att den kanske är bakåtlutad.

• Minimum

Alltså ogravid sitter livmodern precis ovanför urinblåsan, här är en ganska bra bild fast den är tagen lixom rakt igenom kroppen... som att man delat kroppen på mitten! www.infomedica.se/artikel.asp

• Tossan79

Flyttar upp och hoppas någon kan svara även på min fråga!

• Monica H

Tossan79
    När du gör det första ul i v17-19 så kommer dom att se hur livmodern ligger.
    Och hjärtljudet kan vara svårt att höra i början av graviditeten. Jag vet ju inte vilken vecka du är i men någon gång efter v13 brukar dom kunna höra hjärtat. För mig gick det inte då. Så jag fick lugnt vänta tills ul:et...

Svar på tråden vart sitter livmodern, exakt. ?