Hjälp!! Platt bakhuvud
Hej!
Min lille kille på 10 veckor börjar bli riktigt platt i bakhuvudet. Sist jag var på BVC så påpekade sköterskan detta och undrade vad vi gör åt det. Jag blev jättestressad och orolig för jag tycker verkligen att vi tänker på detta hela tiden. Vi har rätt kudde i sängen och i vagnen och försöker att låta honom hålla huvudet fritt så mycket det går. Ändå blir han platt. Vad mer kan vi göra? Min dotter hade också platt huvud när hon var bebis så kanske är det genetiskt? Han är ju fortfarande så liten så att det är svårt att hålla honom uppe för länge eftersom han blir trött i nacken. Det mest naturliga är ju att han ligger och leker med sitt babygym osv och då blir det ju mest på rygg (med kudde under). Då är han jättenöjd, men så fort jag försöker lägga honom på sidan så blir han missnöjd. Hur gör ni andra med era bebisar. Jag kan ju inte gå och bära honom hela dagarna bara för att han inte skall ligga på bakhuvudet.
Hur blir det egentligen senare med huvudet när det väl har blivit platt? Går det tillbaka eller förblir det platt? Sköterskan sa att det handlar mest om en estetisk grej men att det är viktigare på pojkar eftersom de har kort hår och det då syns mer. Usch, jag känner mig orolig för detta. Kan jag göra mer än vad jag gör?