• Nuttan

Hjälp!! Platt bakhuvud

Hej!

Min lille kille på 10 veckor börjar bli riktigt platt i bakhuvudet. Sist jag var på BVC så påpekade sköterskan detta och undrade vad vi gör åt det. Jag blev jättestressad och orolig för jag tycker verkligen att vi tänker på detta hela tiden. Vi har rätt kudde i sängen och i vagnen och försöker att låta honom hålla huvudet fritt så mycket det går. Ändå blir han platt. Vad mer kan vi göra? Min dotter hade också platt huvud när hon var bebis så kanske är det genetiskt? Han är ju fortfarande så liten så att det är svårt att hålla honom uppe för länge eftersom han blir trött i nacken. Det mest naturliga är ju att han ligger och leker med sitt babygym osv och då blir det ju mest på rygg (med kudde under). Då är han jättenöjd, men så fort jag försöker lägga honom på sidan så blir han missnöjd. Hur gör ni andra med era bebisar. Jag kan ju inte gå och bära honom hela dagarna bara för att han inte skall ligga på bakhuvudet.

Hur blir det egentligen senare med huvudet när det väl har blivit platt? Går det tillbaka eller förblir det platt? Sköterskan sa att det handlar mest om en estetisk grej men att det är viktigare på pojkar eftersom de har kort hår och det då syns mer. Usch, jag känner mig orolig för detta. Kan jag göra mer än vad jag gör?

• Svar på tråden Hjälp!! Platt bakhuvud
  • Livets Lycka 08

Men försök att när han sover att alltid lägga honom på sidan så ska du se att det går tillbaka .

*Mammas älskade skrutt *
  • Kajak

jaa, du kan lägga honom på sida när han ska sova, eller när han har somnat så kan du lägga honom på sida så med tid försvinner platthuvudet.

Det gjorde vi.

• Mamma till 2 guldklimpar

Mina pojkar är idag 8 månader, men de var snea i bakhuvudet reda kring första månaden, men d har redan försvunnit nu när de rör sej en massa..
    även min bvc ssk påpekade detta, men jag använde kudde men d hjälper inte..
    tror inte du behöver oroa dej..d försvinner oftast senare.. sen kan du som de andra skrivit lägga han på sidan så mycket han tycker e ok..

• williewillie

Oroa dig inte! Det försvinner oftast när dom själv börjar röra sig!

• snix

Har sett reklam för nån hjälm man kan sätta p barnet så att huvudet ska bli runt...verkar ju helt knäppt. jag tror att det ordnar sig. min är 3 1/2 månad och år också väldigt platt, jag oroar mig inte så mcylet för det.

• morre

Huvudet är väldigt mjukt fram till ett halvår (men mest upp till ca 4 mån) så ni har stor möjlighet att påverka formen. Lägg honom på sidan men var noga med att lägga honom varannan gång åt höger osv så att inte huvudet blir snett istället! För att han inte ska ramla över på mage så kan ni antingen lägga typ en ihoprullad handduk framför magen eller tex köpa en iz sleep från babyparadise.dk

Låt honom inte ligga på rygg när han är vaken utan ha honom på mage el liknande. När han är lite större och kan stödja huvudet är en bumbo ett bra alternativ till en vanlig babysitter.

Min dotter hade rejält snett huvud och vi fick inte hjälp och råd förrän hon var 4 mån men vi var stenhårda med att aldrig ha henne liggandes på rygg (förutom på skötbordet och i bilstolen) och efter 1-2 månader var hennes huvud bra igen.

• memelie

vi fick rådet att lägga dottern på mage så mycket som möjligt . det hjälpte + att hon är väldigt stark i armarna och nacke i dag *ler

Älskar min Johan!! Freja 21/10 06 *09:43*
  • Avelyn

Min son blev också platt om huvudet. Hans huvud blev med tiden rombformat. Hans skellett blev format så att hans öron inte sitter lika på båda sidorna av huvudet. Hans panna skjöt ut eftersom bakhuvudet liksom trycktes in. Han hade ingen kudde i vagn eller säng etc. Han är född 1999 och då var inte rekommendationerna kudde. Min son blev behandlad med hjälm på Sahlgrenska i Göteborg. Hans huvud blev bättre men det kommer alltid att synas. Så hjälm är inte överdrivet i vissa i fall. Bara en parantes eftersom jag ville berätta att det finns extrema fall där hjälm behövs.

I ditt fall Ts tror jag inte du behöver oroa dig. Du har kudde och har gjort det du har kunnat. Om sonen är lite platt på bakhuvudet och inte pannan sticker fram mer på ena sidan etc är det nog inget som liggläget gjort. Sonen kommer säkert inte att lida för plattheten. Min son som har platthet som syns lider inte ens av det. Inte många tänker på min sons platthet om man inte berättar att han faktiskt har rombformat huvud och att öronen inte sitter jämnt. När håret vuxit ut syns det inte så mkt.

• jessipessi

det är arv osså min flicka har platt huvud det var värre innan men nu tänker man inte på det dessutom har hennes pappa det o hennes fastrar, man ska vara glad så länge dem e friska, o sen kommer du inte o tänka på det. jag tänker inte på det o det e ingen som tänkt på det när jag träffat nån heller. men på bvc ska det alltid sägas nånting det sa sköterskan till oss också"oj hä'r var det platt" det fick vi höra, men lyssna inte på dem

• BasseKatt

Såg så sent som igår reklam i en Vi Föräldrar baby om avhjälpning av platta och missformade huvuden. Tyckte att det såg lite makabert ut, men om det sitter i är det ju inte så kul heller... Annonsen är från StarBand och det är nån slags hjälm (www.starband.com). Det står att om huvudet inte blivit runt igen vid 6mån bör man göra nåt åt det. Kanske kan varanåt att kika mer på?!

• glassen

Min bebis har också platt bakhuvud och har fått påpekande av barnläkaren. Jag gör vad jag kan, men kudden i sängen tar han sig ner från, och lägger sej som han vill. Han avskyr att ligga på magen och avskyr bumbon. Så det är bara att gilla läget. Jag kan inte plåga honom för mycket, utan hoppas att det rättar sig till.

• jessipessi

men trevligt för ett barn att gå runt med en hjälm hela tiden hade inte jag tyckt, o det var nån som sa att jag kunde skaffa sån till mitt barn men nej det gjorde jag inte o hon e 7½ månad o har fortfarande lite platt hela där bak men man får gilla läget det e inget farligt o dem tänker säkert inte på det själva sen!!!!!!!

• Aran

Men kan huvudet bli snett om dom bara ligger på en sida???? Min dotter har också ganska platt huvud. Nu ligger hon ofta på sidan.. och det på samma. Ryggläge har hon bara när hon ligger i babygymet och på skötbordet.

Svar på tråden Hjälp!! Platt bakhuvud