Hjälp!! Platt bakhuvud
Min son blev också platt om huvudet. Hans huvud blev med tiden rombformat. Hans skellett blev format så att hans öron inte sitter lika på båda sidorna av huvudet. Hans panna skjöt ut eftersom bakhuvudet liksom trycktes in. Han hade ingen kudde i vagn eller säng etc. Han är född 1999 och då var inte rekommendationerna kudde. Min son blev behandlad med hjälm på Sahlgrenska i Göteborg. Hans huvud blev bättre men det kommer alltid att synas. Så hjälm är inte överdrivet i vissa i fall. Bara en parantes eftersom jag ville berätta att det finns extrema fall där hjälm behövs.
I ditt fall Ts tror jag inte du behöver oroa dig. Du har kudde och har gjort det du har kunnat. Om sonen är lite platt på bakhuvudet och inte pannan sticker fram mer på ena sidan etc är det nog inget som liggläget gjort. Sonen kommer säkert inte att lida för plattheten. Min son som har platthet som syns lider inte ens av det. Inte många tänker på min sons platthet om man inte berättar att han faktiskt har rombformat huvud och att öronen inte sitter jämnt. När håret vuxit ut syns det inte så mkt.