• Anonym (Help  Now)

Vill veta allt som finns om Hepatit B

Min dotters bästa kompis Som hon känt sedan
    i höstas 2006

har hepatit B....gulsot..
    sedan födelsn ...flickan är född i afrika ---
    dom lekt en hel del ihop både
    innanför och utanför lekis. Mkt pga det så har
    Min jobbiga mamma skrämmt upp mig totalt ... sedan jag tidigare idag berättade det för henne .

BL A för att det e så smittosamt och hon tycker att
    min dotter ej ska träffa denna flicka mer pga alla " risker " (smitto bla ) etc etc

den smittande tjejens mamma väljer att IDAG berätta detta fastän dom varit vänner sen i höstats ..
    jag känner mig helt förbannad och som om ngn bara klivit rakt över mig ..
    hennes mamma kan jätte dålig svenska så att få mer informationen om hennes sjukdom e lönlöst ( flickans mamma och bror har samma sjukdom)
    vad ska jag göra!!!

Ngn som vet av erfarenhet tex .hur " farligt " detta är?? smittosamt etc etc

vill veta så mkt som möjligt.

.bör jag testa min dotter och vart och hur gör man det ???

Är super Orolig nu pga min - pain in the ass - mamma ---

H E L P

• Svar på tråden Vill veta allt som finns om Hepatit B
  • SystraMi

Hepatit B smittar genom samlag och intra venöst missbruk (där man delar nålar). Det är ingen fara för din dotter att leka med flickan, men om du är orolig kan du vaccinera henne.

• Anonym (Help  Now)
    SystraMi skrev 2007-04-22 17:16:35 följande:
    Hepatit B smittar genom samlag och intra venöst missbruk (där man delar nålar). Det är ingen fara för din dotter att leka med flickan, men om du är orolig kan du vaccinera henne.
    det smittar även via blod och saliv!!!
    därför e riskerna stora!!
  • Anonym

Min man har hepatit b. Jag blev vaccinerad gratis eftersom jag var i "farozonen" för akut hepatit b. Men våra barn vaccinerades INTE. Dom sa att riskern att dom ska smittas är så liten. Men att min man inte ska tex pusa dom på munnen. Men annars skulle det inte ara nån fara och sånnt borde väl läkarna på infektions kliniken veta.

• SystraMi

"Hos en smittsam patient finns smittämnet i blod och flera andra kroppsvätskor. I västvärlden sprids hepatit B-virus främst genom att man använder orena injektionsnålar, eller genom att man har samlag med person som är smittbärare. Smitta kan också överföras om man får blod från en smittsam person (ibland mycket små mängder) på skadad hud eller på slemhinnor (som ögat), eller genom att man sticker sig på orena injektionsnålar."

Från smittskyddinstitutets hemsida. Det var också det enda vi fick lära oss på föreläsningen om blodsmittor som hölls av en smittskyddssköterska.

• Anonym
    Anonym (Help Now) skrev 2007-04-22 17:27:25 följande:
    det smittar även via blod och saliv!!! därför e riskerna stora!!
    Hur menar du att det skulle ha smittat din flicka?
Svar på tråden Vill veta allt som finns om Hepatit B