enlitenbitkaka skrev 2007-05-29 21:19:24 följande:
Men behöver jag ta nu då? Iom att det bara var två år sen sist? Men då va det som sagt frivilligt.....nu fick jag ju tid pga att jag passerade 23årsgränsen. Enligt mamma som är läkarsekreterare så kommer jag inte automatiskt bli kallad om tre år iom att jag tackade nej till den första tiden. Utan då måste jag ringa själv....stämmer det? Kan förändringar vara "bra" då? Hur funkar det?
Du kan ju gå nu och då ska kallelserna komma automatiskt. Vet inte om det inte blir så om man tackar nej till den första. Två eller tre år spelar väl egentligen ingen roll. Men om du går nu så kan du ju passa på att fråga/be dem ordna så att kallelsen kommer automatiskt.
Cellförändringar innebär bara att du fått HP viruset (precis som nästan alla andra) och att det inte läkt ut innan du kommer dit. Oftast läker förändringarna ut av sig självt och det syns ingenting på cellprovet. Om provet visar på förändringar får man vänta en månad och sedan ta ett nytt. Om förändringarna är kvar då utgår man från hur mycket förändringar det är. Eventuellt gör man en konisering, dvs man tar bort en liten tårtbitsformad flik av huden längst ut på livmoderhalstappen där förändringarna sitter. Sedan går man på lite tätare kontoller efteråt.