SYLTFISK
Hejsan igen.
Kompisen har alltid varit benägen för att få ätstörningar. Har alltid haft lite koll på henne men hon blev sjuk för drygt ett år sedan men då dolde hon det och jag har bara vetat om det i kanske 4 månader. Hennes sambo är inte orsaken, han tyckte lika mycket om när hon var lite större och han skulle aldrig kommentera hennes vikt på det sättet. När hon blev sambo för 1½ år sedan gick hon upp till ca 70 kg (vägde runt 50-55 kg under hela gymnasietiden). Hon mådde jättebra, var lycklig och var väldigt fin men då kommer hennes pappa och förklara hur ful, fet och äcklig hon är och att hon måste banta. Hon har dansat balett tidigare och är väldigt liten i kroppen. Är dessutom invandrare (vill inte erkänna att det påverkar men det gör det) och hennes pappa tror inte att man kan vara framgångsrik om man är fet. Hon lyssnar extremt mycket på sina föräldrar. Nu väger hon runt 47 och hennes drömvikt är 37. Nu ser man revbenen tydligt så hon är verkligen inte stor.
Vi pratade i helgen och jag sa att jag skulle ringa hennes sambo och hon sa att han redan vet så visst, ring du. Har inte gjort det än men, vet inte riktigt. Vill inte förlora henne som vän men samtidigt inte att hon ska bli sjukare än hon är. Känner inte hennes sambo så jättebra men det är inte en kille som kommer lämna henne för att det blir jobbigt.
Det som är så svårt är att hon jobbar som ssk på en avdelning för anorexi/bulimi så hon är ju väldigt insatt. Hon vet att hon är sjuk men samtidigt fattar hon det nog inte riktigt. Själv säger hon att hon har bulimi. Hon kräks ca 6 gånger om dagen men hon måste ha anorexi också eftersom hon knappt äter. Det är ju därför jag känner att hon är väldigt sjuk. Hon äter endast sallad och grönsaker och det hon äter kräks hon upp igen.
Vi träffas inte så väldigt ofta i perioder men om jag jämför henne nu med för tre månader sedan så har hon nog gått ner 6-7 kg. Om startvikten är 54 så finns det inte så mycket att ta av.
Usch, inte lätt. Dessutom har hon mycket andra demoner som hon också skulle behöva bearbeta. Men istället för terapi och samtal så har hon fått tabletter. Tyvärr funkar inte det på henne för hon är också väldigt benägen för missbruk. Det har hänt så mycket i hennes liv att hon är väldigt utsatt och väldigt mycket mer skör än vad man tror.
Oj, vääääldigt långt inlägg.
Hoppas att nattpasset gick bra Yoyna. Låter jobbigt med en döende och en psykotisk patient.