• Bohemia

Bebis rädd för att bada?

Hej,

Jag badade precis min 3-månaders bebis i balja som vanligt och han blev livrädd!!

Han fick verkligen panik, slog ut med armarna och såg ut som om han trodde han skulle drunkna. Stackars kille, jättetråkigt att se.....

Han har aldrig varit rädd för att bada innan, vad har hänt!?

• Svar på tråden Bebis rädd för att bada?
  • vicki

Kan kanske vattnet ha varit för varmt? de är väldigt känsliga för temperaturskiftningar.

• bonnieloveskim

Jag vet ju inte riktigt hur du gör men att slå ut armarna tillhör ju fallreflexen så kanske tyckte han att det gick fort ned i badet.
    Min dotter tyckte att en sådan liggställning vi hade var kall så jag lade en lite varm blöt handduk i den så hon inte blev kall.
    Och jag har alltid haft lite varmare vatten än vad termometrarna säger för det har mina barn tyckt varit för kallt.

Pröva du en gång till, kanske vill han se nedåt vart han är på väg och innan du lägger ned han vänder på på han så att han tittar uppåt.

Om det verkligen är badet han blivit rädd för så kan du ju sätta dig i badet tillsammans med han så du kan ha han i famnen då kanske han blir tryggare.

• mamma me tre

min dotter var lika som du beskriver ! Första o andra badningen gick jätte bra, sen blev hon helt panik slagen,skrek,skakade osv.... inte alls kul att bada henne... men helt plötsligt en dag så vände det, nu äääälskar hon att bada igen-skönt!

Vi tog det EXTREMT försiktigt när hon skulle bada , vi hade dämpad belysning, lagom varmt vatten, lugn o ro, varma handdukar, och badade mkt korta stunder till en början..  hoppas din lilla kille snart tycker om att bada!

• mamma me tre

Vi har ALLTID badat med henne - tycker inte om badbaljor...

• Bohemia

ok, Tack! Vi provar igen om ett par dagar och hoppas att det går bättre!

• Gustie

Åh, vi har samma problem.
    Vår son på 4 månader gallskriker vid varje bad, vi badar honom i balja men bara en enda gång har han sett ut att njuta....
    Jag hoppas så att han kan börja tycka om det, det är så synd om honom...

• MuminMy

Mitt förslag är att ni provar duschen istället för badet All barn föds vattenglada och det är inte vattnet de reagerar mot utan det är något i omgivningen. Kanske hade mamma/pappa kalla händer, kanske var det en lampa som såg konstig ut... eller så var det för varmt / för kallt eller så hade barnet kanske helt enkelt tänkt göra något annat just då

Så när ni duschat ett par gånger kan ni ta in badbaljan i duschen, sätt er på golvet jämte badbaljan och duscha sittandes med era barn, snart ska ni se att badet är ett nöje igen!

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Suskiv

badbalja har mina barn varit rädda för. Men badkaret tillsammans med mamma eller pappa har varit uppskattat och då med varmare vatten än vad alla söger att det ska vara.

• Camilla86

min lille e osså rädd för badbaljan men älskar att bada tillsammans med oss...

• Agronom

VÅr 3mån dotter gillar inte heller att bada, skriker och känns som om hon är rädd att jag ska tappa henne i vattnet.. Vill att hon ska tycka det är skönt!

Vi har inget badkar så jag kan inte bada med henne annat än i balja. Blir de inte kalla i duschen? Hur gör ni med huden för duschar man så kan man ju inte ha olja i vattnet...Smörjer ni efteråt?

• MuminMy

De blir inte kallare i duschen än i badet Det som kan vara svårt är att bedöma hur varmt vattnet är, jag brukade hålla badtermometern under strålen för att få en uppfattning och sedan körde jag på "känn".

Jag tog sedan en frottétvättlapp som jag hade olja och vatten på och tvättade sonen med det i duschen (de blir HALA så man får vara väldigt försiktig), jag satte mig ner på golvet i duschen för att inte riskera att halka och för att slippa hålla honom samtidigt som jag tvättade.

När vi var klara mötte pappa med handduk utanför duschen.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
Svar på tråden Bebis rädd för att bada?