• teafamiljen

Äta efter tandborstning?

Får era barn äta något efter de har borstat tänderna? Typ välling precis före sovdags till exempel?

Vår dotter får flaska precis innan vi lägger ner henne i sängen och det gör henne väldigt lugn och "lättsövd". Men nu kom jag på att hon ju snart kommer att få tänder och då kanske man inte kan göra så. Vad säger ni?

• Svar på tråden Äta efter tandborstning?
  • nelie

nej, min son borstar tänderna det sista vi gör innan läggdags. hade precis som ni som rutin att lägga honom precis efter vällingen och det var jättesmidigt. men nu har vi ju en annan rutin som funkar skapligt. tror att han snart lär sig det också...

• Teus

Vår son får välling efter han borstat tänderna

• Kotti

Det är ok att äta efter tandborstning, tror jag..
    Har hört nånstans att tandkrämen skyddar tänderna när man precis borstat.
    Det är därför man ska borsta tänderna FÖRE frukosten t.ex.

• teafamiljen

Aha, kan det verkligen stämma? Värt att kolla upp i alla fall, skulle ju vara skönt att slippa ändra kvällsrutin när vi nu lyckats skapa en som funkar.

• emma brolin

jag har hört att man inte ska ge välling efter tandborstning utan innan. det lägger sig som en hinna på tänderna och stannar hela natten.

My baby can kick your babys ass!
  • teafamiljen

Rackarns. Misstänkte det. Tack ändå.

• ankizen

näää... här äts de inge när tänderna är borstade...

• Virre79

När vi var hos tandhygenisten nu med vår son som är 14 månader så blev hon inte glad när hon fick reda på att han fick välling efter tandborstningen. Men om jag inte gör det innan så blir det inte alls eftersom han oftast brukar somna när han äter.

• teafamiljen

Åhå, ja en tandhygenist kanske man måste lyssna på. Vårt skrutt somnar i och för sig inte när hon äter men jag kan tänka mig hur klarvaken hon skulle bli om man skulle börja busa med en tandborste (allt man kan stoppa i munnen är ju bus och kul). Suck.

• Mjölktänder

Jag är tandhygienist, och jag brukar säga som så till föräldrar som kommer med sina barn till mig, att kan man ändra på sin rutin så är ju det jätte bra. Än så länge har jag inte haft något barn som fått karies för att dom fått OSÖTAD välling efter tandborstning. Man kan ju prova att ge barnet lite vatten att "skölja" munnen med om det går innan han/hon somnar. Går det inte att ändra rutin så är inte det hela världen, kom bara ihåg att borsta 2ggr/dag med tandkräm.

• Krabbans mamma

Vi har oxå haft som rutin att lägga vår son direkt efter vällingen på kvällen. Men nu när tänderna har tittat fram så blir det lite borstning efter vällingen. Det har fungerat bra.

• teafamiljen

Det är klart det är osötade saker hon får. Man får väl försöka ändra rutin och går det inte alls kanske det finns viktigare saker att hänga upp sig på. Man får välja sina krig ;)

• gotland
    Teafamiljen:

Kan du inte försöka vänja henne att somna utan flaskan i munnen? Det är lättare att bryta vanan ju tidigare man gör det.
    Vällingen hon äter från 1 år sen kommer att innehålla socker och det är inte alls bra för tänderna.

Kotti:

Jag är ingen tandläkare eller hygienist men jag vet att man inte ska äta något efter man borstat tänderna. Tänderna behöver vila sig ett par timmar när de har fått fluor på sig
    (¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
  • teafamiljen

Gotland: Hon somnar inte med flaskan i munnen, men blir härligt avslappnad av ätandet. Hon har stooora problem med att slappna av och har väldigt svårt att somna, både på dagen och på kvällen. Men sånt kan ju förstås ändra sig. Hade inte koll på att det inte finns sockerfri välling från ett år. Det verkar ju helt galet!

• Kotti

Ok.. då e jag med. Jag har ingen aning om var jag fått det andra ifrån. nåt jag hört bara.

• ringbertha

Sitter med Sempers fullkornsvälling från 1 år. Den innehåller 25g sockerarter/100g pulver, 21g av totalen socker är mjölksocker och det skulle jag tro att i princip all vanlig välling innehåller. Mjölk är ju jättesött. Här borstar vi tänderna efter vällingen, jag skulle själv inte vilja äta/dricka nåt efter tandborstning, tror inte att det är så bra. Men går det inte på annat sätt så är det ju så. Det måste ju funka i vardagen.

• teafamiljen

Ja det är klart, mjölk är ju jättesött. Jag tänkte på tillsatt socker. Men för tänderna spelar det ju ingen roll förstås.

• Lin80

Rätta mej om jag har fel, men visst finns det något som kallas "vällingkaries" eller liknande, som tydligen inte är helt ovanligt hos barn. Just då för att dom ofta får somna med nappflaska efter tandborstningen.

• Emsish

Har inte med småbarn att göra men...
    Ifall man dricker t.ex. juice eller annat surt ska man vänta minst 15 min innan man borstar tänderna. Sliter på emaljen annars.

• gotland

Javisst finns det "vällingkaries". Jag pratade med en tandhygienist förut om det och hon berättade att hon haft barn som varit bruna och nästintill svarta på tänderna efter vällingen

Vällingen innehåller ju inte tillsatt socker, men det innehåller naturligt sockerarter som inte är bra för tänderna. Dessutom innehåller (iallafall Sempers 1-årsvälling) naturligt rent socker, dock ingen stor mängd givetvis.

Min dotter blir också sömnig när hon dricker välling i mitt knä på kvällen, men vi har haft turen att från början få henne att somna själv så vi lägger in henne i sängen efter tandborstningen. Hur gammal är din dotter? Om hon inte är så gammal så kanske hon redan nu kan "lära sig" att somna efter borstningen? Jag vet att det är gosigt när de blir sådär sömniga av vällingen, men det är ju bättre på det andra sättet

(¯`°?.¸ ღ Billy 040523 Alma 060710 ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Äta efter tandborstning?