• France

Mammor i Frankrike -Sommar trâden

Dags att starta en ny trâd för oss som bor, har bott eller som gillar Frankrike i allmänhet.

Här träffas vi för att fâ râd och tips.
    Och diskuterar fransmän och deras knasiga kultur förstâs

• Svar på tråden Mammor i Frankrike -Sommar trâden
  • France

Vâr trâden är stängd sâ jag startar en ny !
    Eftersom vi har sâ underbart väder döper jag den till sommar trâden
    Hoppas alla har det gott i värmen !!

• siamusen

Säger god morgon Vad gott det är att bo i Frallan när solen skiner och vännerna hemma i Sverige sitter i snöslask

• Annaïck

Finns det någon som varit på svenska kyrkans tider för bebisar och vad tycker du om dem? Är det värt att prova?

• KarinaL

Hej!

Jag kan bara hlla med siamusen. Lyllos oss! :D. Vi har varit och badat i helgen. Både i havet och i floden nära oss. Gabriel som precis har lärt sig gå skrek av lycka när vågorna kom in. Jättekul! Vi passar på att njuta innan det blir stekhett och vi mest kommer sitta inne för att inte dö av värmeslag.

Ha en bra dag!

• Enji

Jag hänger på som före detta frankrikebo

Vad säger ni, bada!! Här är det ca.12 grader kanske. Lite sådär vit himmel, alltså ingen sol. Vädret är ju absolut en av de saker man saknar när man flyttat tillbaka till Sverige. Här är sommaren på tok för kort. Som tur är skulle det komma in lite varmare luft denna vecka, för nästa vecka börjar jag jobba..ahuga!

Vi kom just hem ifrån ett besök från en Öppna förskola vi inte provat innan. De hade verkligen en mysig sångstund där. Så dit går vi nog fler gånger. Faktum är att där nästan var fler pappor med sina barn än mammor. Det är man inte van vid från Paris!

Annaick -> vi gick till svenska kyrkan varje torsdag. Det var en mysig utflykt tyckte vi. Det är ju trevligt att få en pratstund med andra svenska mammor och så är det ju förstås en liten sångstund för barnen som är kul. Där är allt ifrån nyfödda till ca. 2,5åringar. Varje gång är där nya mammor som tittar dit. Så prova vetja, kanske kommer ni gilla det

• Pricken1

Tack för länken. Vi får väl se om vi får ändan ur vagnen och flyttar någon gång

Vi ska på semester till Antibes i sommar i alla fall - bättre än inget

Jag kommer väl vara den som tjuvläser och är allmänt frågvis . Har bott i Spanien tidigare så jag förstår det där med vädret. 10 grader är det här idag... Men det har varit fint väder i helgen... t.o.m gått i t-shirt

Vill väl, ibland blir det fel
  • Pistou

Å "Sommartråden"! Härligt!

Ja, vädret är verkligen underbart! Det är bara stranden eller poolen (och paraplydrinken hehe) som fattas. När vädret är så här, är Frankrike verkligen som bäst! När "caniculen" sedan slår till vill man ju helst bara fly fältet.

När min man och jag gifte oss i september 2005 var jag gravid i 8 månaden och det var 35 grader ute. Räcka ut tungan

Annaïk: Jag och min son brukar gå till svenska kyrkan och sjunga och han får leka av sig lite med de leksaker som finns där.
    Ibland kommer det få och ibland många. Ibland är det bara mammor med pyttebebisar och ibland kommer mammor med lite större barn (2-3-årsåldern). Hur många som kommer beror väl främst på skolloven förstås, medan åldern förstås är lite hur det slumpar sig. Det brukar vara trevligt i alla fall och det ger oss svenska mammor en chans att prata av oss lite och träffa andra med barn. Om du kommer dit nu på torsdag kl. 11 så kanske vi träffas!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • siamusen

Tror iofs grannarna skulle tro jag var galen om jag badade i poolen redan i April En del har ju tjocka rockar pa sig fortfarande...mysko folk

• Katten13

Annaïck: skrev lite i din gästbok.

Mmmmm.....det är härligt med detta väder!
    Vi var på nöjesparken Foire du Trône i helgen, men tidigt innan för mkt folk och för hög musik böjat pumpa ur högtalarna. Lillan på 4 månader sov ju mest (tills musiken började och vi åkte), men stora tjejen åkte bilbana (alldeles själv) och vann en nalle - överlycklig!!!! var bara där drygt 2 timmar men stora tjejen blev helt slut av alla intryck och somnade sött på väg hem.

• Pistou

Siamusen: Ja visst är folk underliga här! Man ser hur många som helst som är riktigt påpälsade. Man frågar ju sig om de verkligen behöver alla dessa halsdukar och rockar, eller om de fortfarande bär vinterkläderna av gammal vana. Usch vad klibbigt och svettigt det måste bli under alla lager!

Underligast av alla är ändå alla de afrikanska invandrare här i förorten som själva går barbenta och barfota i flipflops året om, men som har sina stackars spädbarn i supertjocka heltäckande vinteroveraller trots högsommarvärme! *skakar på huvudet*

People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Mammor i Frankrike -Sommar trâden