• Tigers mamma

Ligga på den övre kurvan på SF måttet?

Sist jag mätte mitt sf mått låg jag på den övre kurvan. Nu skall jag dit på torsdag och mäta igen. Hon sa att om jag ligger kvar på den övre kurvan så vill hon testa för grav diabetes och göra tillväxt ul. Till saken hör att jag är modell större så jag tycker kanske inte att det är helt konstigt att magen är lite större och hon sa också att det antagligen inte var något att oroa sig över.
    Någon annan som har haft det som jag? I så fall vad hände efter ni gjort tillväxt ul? Var era bebisar mycket större eller var det magen som var större?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ligga på den övre kurvan på SF måttet?
  • IdaN

Hej!
    Jag låg över kruvan hela tiden men min bm gjorde aldrig något åt det.jag gjorde två belastningar och det var bara för att jag var överviktig ifrån början.Men nu i efterhand hade jag gärna velat att min bm hade gjort något åt det eftersom min son vägde 4790 när han kom ut.Så det är ju bara bra att din bm kollar upp det åt dig.
    Men det behöver ju inte vara något av det.

• mina1

Jag hade sf mått 27 nu i v 23+5 och det hamnade långt utanför diagrammet. Min BM kommer inte mäta igen förrän om 4 veckor. (Är inte överviktig). Skall bli spännande att se vad nästa mått visar.

• jempagirl

Är själv lite orolig, jag har med mina 2 första barn legat under normalt å ut kom barnen på 3190 resp. 3070. Nu ligger den nästan på övre, så jag är nervös att det är en bjässe denna gång. Är visserligen bara i v.32 ännu, så det är nog ingen fara.

I vilken vecka är du, då ni började prata om tillväxtultraljud?

• Tudorjohansson

Har legat väldigt nära övre kurvan hela tiden och nu sista mätningen på har/hade SF 38cm. men BM har inte sagt nåt.

BF idag men ingen bebis.....

• jempagirl

kan tillägga att jag vid de 2 tidigare grav. gått upp 10 resp 9 kg och nu har jag gått upp 17 kg i v.32

• En helt vanlig mamma

Jag har legat over och pa den ovre kurvan precis hela tiden, jag har gjort en glukosbelastning, men det var inget. Inget tillvaxt UL och nu nar jag ar pa BF+9 borjar jag bli aningens bervos over hur stor min baby kommer att vara nar h*n kommer ut...

• KisseNova

Nu kommer ett låångt inlägg om när jag var gravid med min son. Det är absolut INTE till för att skrämma upp dig utan att bara ge dig min erfarenhet.

Vid inskrivningen vägde jag 58 kilo, jag är 166 lång så jag räknas väl som en smal person.

Mitt SF mått sköt iväg som en fartpil den första tiden
    Vecka 24 hade jag 29 i sfmått, vilket är normalkurvan i vecka 30.Så var der i princip hela gravidteten, jag låg en BRA bit över den översta kurvan ända tills vecka 32, för då började jag stället följa översta kurvan.

Jag fick göra ett test för gravidtetsdiabetes, urk ryser än idag av minnet. För det var som att dricka ett mugg rent socker, och sen fick man bara sitta på vårdcentralens väntrum i 2 timmar för att man skulle vara så still som möjligt. Testet visade ingenting, och jag fick då en remiss till antenatalmottagningen i Skövde för att dom skulle göra ett tillväxtul. Vecka 27 fick jag mitt första tillväxtul, och bebisen vägde uppskattningsvis 900 gram. Sfmåtten var 31. Så det var en normalväxt bebis med mao, varken för stor eller för liten. Däremot hittade dom att jag hade alldeles för mkt fostervatten i magen. Jag hade enbart mage och växte ingenting på övriga kroppen. Pga den oerhörda mängden fostervatten så fick jag göra tillväxtul hela gravidteten ut samtidigt som jag fick som tillhörande kontrollerna på mvc. Bebisen följde hela tiden en bra viktkurva, och vattnet minskade aldrig. Dagen innan jag fick planerad kejsarsnitt (pga lite händelser som dom hittade på mina tillväxtul), så fanns det cirka 2 cm vatten mellan bebisen och själva magen. Jag blev paff och tyckte att det var jättetrångt för min lilla bebis att röra på sig, överläkaren berättade att när man är i vecka 38 så ska bebisen ligga helt tätt med huden. Oj hoppsan, det var visst rätt mkt vatten. Ut kom iaf en kille på 3880 gram och var 54 lång, så det var inget märkvärdigt med hans vikt trots min stoora mage.

Lycka till för jag har själv gått igenom en liknade situation.

• Tigers mamma

Jag var i v 29 när vi mätte sist. Jag såg ett annat inlägg här om hjärtformad livmoder och fick för mig att jag någon gång fått höra att jag har det. Det lät som att man då kunde få lite missvisande mått... Men jag vet inte.
    Jag hoppas bara att det inte är något att oroa sig för.

• A C W

Jag låg en bra bit över kurvan hela graviditeten. Gjorde tillväxt ul i vecka 40, men de sa bara att allt såg normalt ut. Min dotter vägde 4600g och var 54 lång, så det var förklaringen till min stora mage...

• ulle77

Jag hade lämnat övre kurvan i vecka 36 (min barnmorska tyckte att allt var normalt), själv var jag ganska liten och smal från början men då var jag stor som ett hus. Tack och lov föddes han några dagar senare och var då normalstor för bebisar födda i vecka 40. Fortfarande osäker på om min barnmorska och de på UL hade rätt om födelsedatumet.

Svar på tråden Ligga på den övre kurvan på SF måttet?