• Dodis

Barn i rabatter....

Tycker ni att det är ok för era barn att plocka blommor och trampa runt i rabatterna?
    Jag hade en diskussion med en väninna häromdagen om det.

Innan jag fick barn (och även nu) var jag väldigt trädgårdintresserad och har därför inhandlat en hel del dyrgripar som nu finns i rabatterna. Därför har jag aldrig låtit min äldsta son att gå i rabatten eller plocka blommorna. Han har inte protesterat. Han har ju sin gungställning och sandlåda samt en egen "rabattlåda" som han får gräva i.

Nu när min väninna var över med sin son både gick han i rabatterna och plockade en hel del blommor innan JAG såg honom. Jag fick lyfta ur honom och tala om för honom att jag blir ledsen om han gör så. Han brydde sig inte utan gick till nästa rabatt.
    Min väninna sa att han gör så hemma med....

Vad han gör hemma bryr jag mig inte om, men när han förstör hemma hos oss och dessutom gör min son konfunderad det bryr jag mig om.

Hur skulle ni reagerat?

Blev visst lite långt...

• Svar på tråden Barn i rabatter....
  • Heidi1

hade inte blivit glad i det barnet.

• Birgitta2

Skulle reagerat likadant.  Barn måste lära sig att ibland får man inte göra borta som man gör hemma. Helt rätt att säga ifrån. Däremot borde din väninna ingripit så fort hon förstod att det inte var ok för dig.

• Zarah Zofie

Man ska lära barn att det är skillnad på VAR och NÄR och VILKA blommor man får plocka. Bar förstår nog skillnaden bara men lär dem det. Sen kommer det ju bär och sånt som kan vara direkt livsfarligt om de är vana att få plocka saker och ting hursom helst i nature. Trädgård eller inte Stå på dig. Du har jobbat hårt för din trädgård och har rätt att få ha den ifred.

• MammaFia

Blommorna i våra rabatter å krukor får inte barnen vara på eller plocka här hemma.
    Jag har däremot satt smultronplantor mellan blommorna å längs med den växande syrénhäcken, så de har sitt att plocka med.

Jag har lärt stora tösen att man inte får plocka blommor i rabatter eller på någon annans tomt. Nu håller jag på för fullt att få lillgrabben att inte krypa över rabatterna

Släpp fångarne loss det é vår
  • MammaFia

...sen att andra låter barnen plocka blommorna i de egna rabatterna, är upp till var å en, men jag tycker ändå att de ska lära sig att man inte gör så hos någon annan. Inte utan att fråga först.

Släpp fångarne loss det é vår
  • Dodis

Skönt att jag inte är för "sträng" mot mina barn...

Det som jag reagerade mest på var att min väninna vet att jag är rädd om mina rabatter.

Min son är nu 2 1/2 och redan förra året visste han vilka han fick gå i (hans egna och jordgubbslandet) så visst kan man lära även små barn.

• Liz86

Om det skulle hända mig å alla var ute och det var bara jag som sa till så skulle ja nog säga till hans mamma att så gör vi inte här...ni är ju lixom inte hemma nu!
    Säger hon typ jaja lite blommor gör väl inte nå...vissa blommor är ju inte gratis precis..så då skulle ja nog vilja ha ett par nya av henne!

• Magrat

Det är väl självklart att barn inte får riva runt i rabatter!
    Jag har lärt min tjej att det är skillnad på "vilda" blommor och rabattblommor.
    Hon vet att man inte får plocka rabattblommor - och vi bor i stan och har inte ens en balkonglåda!

• Scraptroll

skulle inte mamman/pappan reagera skulle jag själv sagt till på skarpen till barnet..iaf om det är någon vänninans lr släktnings barn och föräldern inte lyssnar/reagerar.

Jag ser heller inget fel i att någon säger till min dotter när hon gör fel såvida jag inte reagerar själv

• isisisis

Precis som Magrat säger.
    Inte konstigare än så.....otroligt vad folk ska göra det svårt för sig!
    Är det så svårt att uppfostra barn?Varje litet nej verkar som om föräldrarna gör illa barnen.

• adrenalin

Nej, min tjej skulle inte få vara i rabatterna. såvida det inte var mina rabatter och dom var skitfula vill säga, jag är inte så trädgårdsintresserad.

Men nu bor vi i lägenhet och rabatterna är allas, och min tjej får såklart strängeligen inte röra blommorna som växer där! jag vill inte uppfostra en liten ligist som trampar ner och förstör det andra tycker är fint

burriburr.wordpress.com - läs bloggen, den handlar om saker du gillar! :)
  • Mamma till tre kottar

Vi HAR inga rabatter i vår trädgård, men det är inte OK att plocka annat än maskrosor ändå. Det är ganska vanligt att besökande barn plockar blommor ändå - men då säger jag vänligt att vi gärna vill att blommorna stannar där de är.

• MuminMy

Nej jag tycker inte att vår son ska vara i rabatterna men det är svårt att hindra honom ibland, han har lite dålig impulskontroll Men jag försöker visa på skillnad mellan jord och gräs och säga att man bara får gå på gräset.

Sedan lär jag honom att man luktar på blommorna, inte plockar dom

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • Impertiff

Visa hur man gör.
    Man tar hand om blommorna, luktar på dem, "klappar" dem fint osv. Har han inte lärt sig det kan du visa honom så han lär sig det! Han vet ju inte för han har inte lärt sig.

• game set match

Självklart får sonen inte "rota runt" i planteringarna!

• TyraPaloma

Klart de inte ska plocka i rabatterna! Min 4½ åring vet att man inte får men det har hänt att hon plockat i msyg "Nääää men den har lossnat av sig sjäääälv". Min son som fyller 3 är det däremot ett himla jagandes efter. Han lyssnar inte alls utan springer till rabatten varje dag efter dagis *pust*.

• isisisis

Det handlar också om respekt för naturen såklart.
    Man ska vara rädd om allt levande.
    Ibland ser man barn som inte verkar ha fått den uppfostran tyvärr.
    Tycker tex inte att man slår med påkar på träd,eller drar ner grenar och river bort kvistar.
    Man sparkar inte bort mossa från stenar.
    Man låter bären sitta kvar tills de mognar,istället för att rycka bort klasarna bara för att man inte har nånting att göra för tillfället,och mosar dem på vägen.
    Så har iaf jag blivit uppfostrad och så har jag uppfostrat mina barn.

• skotertjej

Här får de inte heller vara i rabatterna.
    Vi har även 2 små dammar som ju är lite farliga för barn men än har han varit duktig.
    Värre när det kommer andra barn på besök men jag brukar säga åt dem åxå med lite humor inblandat så det brukar gå bra.

• Dodis

Alla verkar vara eniga.

Vår son är så duktig med att inte gå i rabatten. Vår katt däremot går alltid i rabatten och i början ville han följa efter men nu stannar han vid kanten och säger att "katten får vara i rabatten men inte jag"

Pli har man på honom ibland iallafall...

Svar på tråden Barn i rabatter....