• Heidy

Låter ni syskon ärva skor av varandra ?

Ja som frågan lyder, får era barn ärva skor av varandra. Vi har köpt kavat, pax och diverse andra hyfsade skomärken till sonen. Vinterkängorna från kavat tycker jag gott att lillasyster skulle kunna få ärva bla, men så fick jag höra att man inte skall låta barn ärva skor av varandra av nån anledning, typ fötterna växer olika eller vad det var. Tycker detta är en ekonomisk fråga och undrar vad som kan gå snett om man struntar i detta och låter lillan ärva skor från sin brolla ändå. Hur gör ni andra ?

• Svar på tråden Låter ni syskon ärva skor av varandra ?
  • Missix

Är dom inte slitna och det är en bra sko, så tycker jag att dom kan ärva.

Nu har denna raden varit tom alldeles för länge!
  • Mummynr1

Mina ärver skor av varandra. Så länge dom är hela och fräscha så går det bra här hemma.

• kengru

Vi kommer inte låta Molly ärva Max skor just pga den anledning du nämner ovan, det är inte bra för deras fötter. Vi köper också de bättre o dyrare skorna av just den anledningen, det är ju viktigt att fötterna mår bra.

• Mörköbarn

Ojdå. Min dotter ärver skor från höger och vänster..
    Kusiner och kompisars barn. Hennes fötter verkar må bra.

• masima

Min dotter kommer oxå få ärva skor som inte är slitna. Blandat med egna nya tror jag det är helt ok.

• kengru

Jag resonerar som så att när jag provar ett par skor som nån annan gått i ett tag så känner ju jag hur deras fötter skiljer sig från mig, skon har ju format sig efter deras hålfot mm, det är därför det är så viktigt att ett barn får nya skor, deras fötter är så sköra o utvecklas o växer så mycket.

• klickann

Ja. Skorna hinner ju knappt bli nötta innan de
    växt ur.... Men sen när storebror kan ha skorna längre och går in dem efter hans fötter så kommer inte lillen ta över dem sen. Men än så länge är det skor från 1 års åldern och de är som sagt inte alls slitna

• Suskiv

ja i de små storlekarna får de ärva (precis som de kunde det länge, de har redan samma storlek). Sen de större storlekarna får de nya eftersom skorna slits mer då.

• Stora

Det är helt ok att ärva enligt "skoexperter" så länge skorna inte är snedgångna eller så. Jag låter lillebror ärva av storasyster. Många skor tex Kavat promendakänga har hon bara använt några månader...det är INGEN fara för fötterna. Men ta dem till en skoaffär och mät sko o fot för för små skor kan därimot skada.

• Stora

JAg skulle säga också att hellre ett par bra skor tex kavat i skinn som ärvs av syskon än "billiga" plastskor typ jättebilliga gymnastikskor som inte andas och inte har rejäl sula. En sko med dålig passform o dålig sula är sämre för foten än att ärva en bra sko.

Svar på tråden Låter ni syskon ärva skor av varandra ?