• Tridde

hur gör man för att odla på äppelkärnor?

jag har testat detta förra sommaren oxå men helt utan resultat, vet inte riktigt vad jag gör för fel men växer gör de inte. nån som vet om det först och främst går att få dom att växa och fortsättningsfrågan blir då automatiskt hur gör man? ;)
    tips emottages gladeligen!

• Svar på tråden hur gör man för att odla på äppelkärnor?
  • Hannah76

Det kanske är svårt attfå äppelkärnor att gro? Har du provat att låta dem torka nån dag innan? Eller låtit de ligga i vatten en dag innan sådd?
    Paprika o chiliär annars väldigt lätt sått o ger frukt.

• Tridde

jaså? för paprika hade jag funderingar på att köra igång med men visste inte att det faktiskt var lätt, fått för mig att det ska vara svårt av nån anledning ;) men då testar jag alla dina tips + paprikafrön. tusen tack!

• jenalsam

Om du har tänkt att så äpple för att få god frukt så, kommer det troligen inte att bli så. Äpplen är ju klonade. Och det tar gärna tio år innan de blommar för första gången. Chili och paprika är mycket lättare

• Hannah76

Har för mig att röd paprika är lättast att få i gång. Det tog ca 3 månader från sådd till en stor planta med blommor.

• isisisis

Äppelkvistar ympas på en annan rot,typ sälg eller annat om det ska bli till ett träd.
    Äppelkärnor växer inte upp och blir träd med bra frukt.
    De blir oätbara.

• Tridde

ska nog klargöra att jag tänkte odla äppelkärnor bara för att få något att växa, inte för ett framtida träd ;) men tusen tack för alla tips!

• ellis84

men hur gör man med paprika då, stoppar man bara ner kärnorna i jord ??

• Hannah76

Ja stoppa ner o vattna, täck med plast vi använder glaspack (med lufthål i) o så är det bara att vänta. När det har kommit upp så tar man bort plasten. Blir en jättstor växt forto blir paprikor på den. Sådde vid den här tiden förra året o hade krukorna ut vissa dar.

• ellis84

åhh va roligt, det ska jag göra idag... TACK

Svar på tråden hur gör man för att odla på äppelkärnor?