Tidigt född v 26
Hur stor är chansen att ett barn som föds i v 26 överlever? Någon som vet?
Hur stor är chansen att ett barn som föds i v 26 överlever? Någon som vet?
Jag kan inga siffror,men en kompis till mig födde en flicka i vecka 24+5 hon vägde ett kilo,visst gick det upp och ner i flera månader innan hon var stabil.
Hon är i dag 15år och har inga problem duktig i skolan.
Varför undrar du?
Nettan
Det har inte bara med antalet veckor att göra. Min dotter född i v.32 var tillväxthämmad och behövde längre vård än vissa barn som var födda någon vecka tidigare.
Om du tittar under föräldrafliken och prematurbarn så hittar du flera som är född i vecka 26.
Min son föddes i vecka 29 och mår bra.
Efter v.26 så är det ganska stor chans att barnet klarar sig, och läkarna ger inte upp hoppet på direkten då heller. Eftersom barnet är inprincip "klart". Innan v.24 så brukar det inte vara sån stor chans för barnet att klara sig, då lungorna inte är tillräckligt utvecklade och barnet inte klarar av att andas. Men det finns mirakel också..
contactmisic: ett barn är långt ifrån klart i v 26 o brukar inte alls kunna andas själv utan behöva hjälp av respirator. Bara så du vet.
Var på möte med "premis-mammorna" idag. Där hade vi en mamma som fick tvillingar v 25 och en annan mamma som fick sin v 26. Alla bebisarna var ok (dom är 5 månader nu) men tvillingarna hade fortfarande syrgasmask mesta delen av dagen medans killen som föddes i v 26 kunde ha 4 timmars uppehåll om dagen nu. Jag tror de största problemen är med syren.
Våran tjej var tillväxthämmad och föddes i v 34, men var bara 1462 tung och hon hade utveckat sina andningsorgan, så hon behövde ingen hjälp med syren.
Är du i vecka 26??
förtydligande; det handlar inte om vikten, utan om lungmognaden.
Med dagens sjukvård går det oftast bra. Vår ena dotter kom v27+2 och hon verkar må kanon så här 9 månader senare. Men det finns ju aldrig några garantier.
min son kom i v.24+3 och mår bra. i v.26 går det bra för de flesta. redan i v.24 överlever 60procent.
En bekant fick för att par dagar sen tvillingar i v 24+? den ena avled innan hon kommit ut och den andre ligger just nu svårt sjuk. Läkarna frågade om de ville att de skulle kämpa och de tog beslutet att de skulle de. Som det ser ut i nuläget är lille tösen förlamad från bröstet och situationen är mkt allvarlig. Det är ju en stor skillnad när det är en tvilling men man ska aldrig bortse från risken att få för tidigt.
har en sprallig tvååring i knät som sitter och pratar om glass.. hon är född i v.27.
Mycket hänger på varför barnet föds prematurt och om det får hålla sig friskt från infektioner. Man kan inte säga något om enskilda barn men att vara född i vecka 26 är hoppfullt!
Anonym (premismor) skrev 2007-04-26 20:33:47 följande:
jag fick en son för tre veckor sen han är född i v 26+0, och han behövde bara resperator i två dagar.. allt är individuellt..
Stora individuella skillnader. Tittar man på statistiken överlever 81% av barnen födda i v 26.
Anonym (premismor) : min son född v 26 behövde bara resperator i två dagar så vissa kan faktiskt andas själva!
Det är ca 90 % att barn som föds i v 26 överlever, informationen kommer från barnöverläkare på östra sjukhuset. fick själv en son i v 26, som mår fin fint för tillfället=)
Min arbetskamrat fick sin son v.26+1.
Han vägde 735 g och var 31 cm lång.
Men det ser bra ut för honom...han är pigg och kry och ammar så ofta han vill.
OT:
Är själv född 2 månader för tidigt (är 24 år) och jag låg aldrig i reperator, som tur är. På den tiden så ansåg man att ju längre barnet låg i resp, ju bättre utvecklades lungorna vilket är helt fel. Många som idag har såämre lungkapacitet pga detta.