• Annni

Sjukersättning av för.kassan?

Hej!
    Om man är sjukskriven och ska få ersättning från försäkringskassan spelar det ngn roll om man tar en hel dag ledigt från jobbet eller småsnuttar varje dag. Jag menar, påverkar det ersättningens storlek eller semester eller dyl.??? För de vill ju vet hur man arbetar när man är frisk/ när man är deltidssjukskriven.
    Har för mig att jag läst här att det är bättre ekonomsikt att ta ngn timma varje dag, stämmer det alltså?

• Svar på tråden Sjukersättning av för.kassan?
  • Solsken i blick

Oj då. Har inte hört något om detta. Är man sjuk 50% måste man väl få ersättning för det, oavsett om man jobbar halvdagar eller 2,5 dag?

• Annni

Jo, så måste det ju vara, men frågan är om det då påverkar "framtiden" ngt....

• Solsken i blick

Bra fråga. Puffar på!

• Tussen07

Jag har varit sjukskriven både 50% och senare 100%. Vi diskuterade även 75% ett tag och då sa läkaren att jag kunde göra hur jag ville - ifall jag ville jobba en dag i veckan eller 2h varje dag (dåliga alternativ ). Det är den totala arbetstiden som avgör hur stor ersättningen blir från försäkringskassan, inte när den tas ut. Det ska inte heller påverka semestern.

Det man däremot kan ha att invända är att om, som i mitt fall, man skulle bli sjukskriven 50% för att kroppen inte orkar med - då bör man ju inte orka jobba fulldag på måndag men inte t.ex. på torsdag? Försäkringskassan kan ju vara lite gnällig ibland, men som sagt så tror jag inte att de har nån rätt att lägga sig i hur man lägger upp det.

• Snigel 2

Är man sjukskriven deltid ska man också jobba deltid räknat på varje dag. Man kan alltså inte jobba halva veckor typ 2,5 dagar i rad och sen vara ledig. Sånt brukar FK vara noga med. Sen beror det ju förstås på vad anledningen till sjukskrivningen är så undantag finns säkert. Ring och kolla för de har rätt att lägga sig i!

Svar på tråden Sjukersättning av för.kassan?