• Tinygirl

Recept på hemgjord potatissallad önskas

Är så trött på affärernas sallader,skulle villa ha något hemgjort.Alla tips är tacksammt mottagna..

• Svar på tråden Recept på hemgjord potatissallad önskas
  • MartinaJ

Jag gör aldrig efter recept utan smakar mig fram, med majonäs cremefraiche lök kryddor,, men vill man göra det väldigt enkelt för sig så kan man blanda potatis med creme bonjour -klart! och lök och diverse vad man gillar=) Sen gillar jag sån utan "röra" man blandar (färsk-)potatis och grönsaker(mmm salladslök mm).
    Lycka till

• Tesie

Jag älskar min mammas potatis sallad!

Koka potatis o skär i bitar
    Hacka en eller flera gula lökar
    Gör en riktigt god salladsdressing av tex olivolja, vatten, vinäger o massor av kryddor

Sedan blandar du ihop allt detta och låter det stå och dra sig!

Servera till en god sallad, och kanske en köttbit eller fisk

• raspberryrevolution

Koka potatis i med en buljongtärning, för att de ska få lite mer smak, skiva den och blanda i purjolök, kapris, och ev andra grönsaker man gillar, typ torkade tomater, ruccola, gör en vinegrett 1 del vinäger (balsam vitvins eller äppelcider) 3 delar olja och kryddor, tex salt peppar aromat örter häll den över salladen och låt den stå en nån timme i kylen

• raspberryrevolution

Något som är enkelt och gott till grillatkött, är om man köper vanlig cremefraich potatissallad och blandar i en på med tacokrydda!

• raspberryrevolution

en påse skulle det vara :)

• Skrutt och Skrot

Våran favorit här hemma är:

Kall kokt färskpotatis i skivor
    Rödlöksbåtar
    Romansallad i större bitar
    Kapris
    Färsk rosmarin
    Olivolja
    Salt och peppar
    Creme fraiche

• lokacitron

När ja gör potatissallad, så brukar jag göra så här.
    Skär 8 kokta kalla potatisar i bitar.
    Tar 3 dl gräddfil och 3 msk majonäs och häller över.
    Sen i med 1 msk valfri senap.
    I gurka i bitar och en purjolök.
    Blandar allt och sedan pepprar och saltar.

• Mori

Ett tokenkelt recept:
    Koka och skär potatisen i bitar, blanda med turkiskt youghurt, dijonsenap, gräslök, purjolök, svartpeppar och salt. Eventuellt lite majonäs om du vill..

• Hellen79

Supergod potatissallad men inte så nyttig...
    Potatis gärna färsk, majonäs (ta creme fraiche för magrare alternativ), finhackad inlagd smörgåsgurka och spad från gurkan. Blanda ut majonäsen med spadet till lagom konsistens, tillsätt potatis i bitar, hackad gurka och smaka sedan av med salt och peppar.

• Gul13

Denna är väldigt god.

1 kg kokt nypotatis
    25 blad basilika
    1 dl persilja
    2 msk äppelcidervinäger
    1 1/4 dl olivolja
    1 dl finriven parmesanost
    1 tsk salt
    1 krm svart pepparpeppar
    1 pressad vitlöksklyfta

Kör alla ingredienser utom potatis i mixer. Droppa i oljan. Blanda dressingen med potatisen.

• Lilla Smilla

Jag gjorde en potatissallad utan en massa "gegga" i fredags. Superenkelt. Jag hade bara i potatis, körsbärstomater, gurka, sallad, knaperstekt bacon och fetaost. Och så hade jag kycklingfilé till! Jättegott! Annars finns flera recept på tex ica.se!

Lycka till!

• Mori

Gott med basen gjord på vinäger och olivlja och senap istället för youghurt.

Lilla Smillas potatissallad låter smarrig, får man komma å smaka?

Svar på tråden Recept på hemgjord potatissallad önskas