• porslinsd0cka

Bli fri från sockerberoendet..

Har slutat äta socker helt, drack typ en liter cola per dag och massa godis och fikabröd på det.. suck, inte bra alls..

Hur lång tid tar de innan man inte är lika sugen på socker hela tiden?

• Svar på tråden Bli fri från sockerberoendet..
  • svalaandersson

jag måste oxå sluta med det! vet inte hur jag ska göra... mår nästan lite illa om jag inte äter socker, asså godis då o cco cola! HUr ska man bära sig åt??

kraaam

• Noctis

Här är en till som tänkt sluta med socker.. Men som sagt, jag vet inte heller hur man ska göra det.
    Jag blir SÅ grinig om jag inte får något sött i mig..
    O folk klagar på hur svårt det är att sluta röka. Det är fan nästan svårare med socker då det finns i allt..
    Jag tänkte iaf börja med att sluta med att bara ta en sockerbit i thet och inte köpa godis när man är och handlar. Sen bara köpa mörkt bröd.

• hemlighetsfull 84

Jag måste också sätta stop för det... Började på en diet igår bara för att bryta socker mönstret men jag har mått så pissdåligt idag så jag ska bryta den...

Pinsamt bara att man inte klarade längre...

Men i alla fall så ska jag försöka hålla mig borta ifrån socker så mycket som möjligt.

Började för ett tag sedan att minska till en coca cola till helgen istället för varje dag. Bara helg godis istället för varje dag.

Nästa steg var att köpa en soda streamer och började dricka den colan... Har druckit nästan varje dag nu tills i söndags. Men det är knappt inget socker i det.

Så mitt nästa steg nu är att försöka äta frukost utan socker i och hoppa över godiset i helgen.

• Mammas Tindra

här är en till, jag äter godis eller/och fikabröd var dag, e helt beroende..vet inte hur jag ska bli kvitt detta, nån m förslag?

• Viktoria74

Tror att det tar ca 2 veckor för kroppen att bli kvitt beroendet, har läst/hört det nånstans vet inte om det stämmer. Har börjar med viktväktarna i söndags, då måste man ju skippa allt sött för att ha points kvar till annat. En plåga för utan like.

• porslinsd0cka

hehe, massa frågar hur man ska göra för att sluta..
    Anledningen till att jag fick motivationen till att sluta var att jag gick till en konsult/spåtant och hon sa att om jag inte slutar äta socker så kommer jag mest troligt inte kunna få fler barn.. haha, snacka om motivation!! Fast det gör det iofs. inte lättare...

Jag trodde det skulle bli värst att sluta med colan, men det har gått bra.. har bytt ut den mot bubbel vatten med smak.. och små ätandet ur godis skålen har jag bytt ut mot småsmå mini morötter som är färdigskalade i påsen. Damn, vad jag låter duktig nu.. men nog har jag tvingat sambon att baka paj åt mig nån kväll då det riktigt huggit till i söttanden :p

Wiktoria74; Å men då har jag bara en vecka kvar Fast är det som att sluta röka (då det värsta suget sägs komma efter ca. 2 år) så vette fasen om jag klarar det hihi

• svalaandersson

Jag ska sluta BUMS då.. Vill ju ha en bebis juh!! Jag har nyss slutat röka.. typ en månad sen.. duktig känner jag mej!!

• porslinsd0cka

jamen, när nån säger så där.. visst får man en liten extra motivation?!

• hemlighetsfull 84

Jo visst måste man bli mer motiverad av att höra det... Men det har jag aldrig hört förut att om man äter för mycket socker kan man inte bli gravid... I så fall så måste jag ju sluta bums!

• Moniqe1979

tyckte det var svårare at sluta med socker /cola än att sluta röka faktiskt. tog mig 2 veckor ungefär innan jag slutade känna mig som en skakig pundare på plattan i kroppen. tyvär har jag genom åren inte kunnat hålla mig utan är nu tillbaka till att äta godis då å då samt dricker saft dagligen läsk nån gång ibland, men iallaflal bättre än minst 1 liter cola om dagen samt massa socker i kaffet och godis varje dag!

lycka till

• Themis

För mig tar det ca 5-7 dagar att bli av med det fysiska sötsuget och ett par veckor innan jag blir av med vanetänkandet, att vilja ha godis bara för att det är helg eller lördagsfika.

Och ja, man klarar sig ett tag och sen ramlar man väl dit igen men det viktiga är att tänka varje dag när man öppnar munnen:

Vill jag äta det här, eller vill jag bli piggare och slankare?

Och när det känns motigt och man vill trösta sig, tänk:

ATT BLI FET LÖSER INGA PROBLEM!

• hemlighetsfull 84

Jag tror att man måste trappa av med sockret lite för varje vecka... Då vänjer sig kroppen mer vid att inte få det sockret som den är van vid...

Har försökt att sluta bums jag med innan men det gick inte mer än fyra dagar förrens jag hade sådant sug så jag var tvungen att köpa en chokladbit...

Men som sagt jag har tyvärr ingen karaktär i sådana saker som socker och viktminskning...

• mammacatta

Min man slutade lite pö om pö, men han har kvar suget ett år senare. Inget fysiskt, utan helt psykiskt.
    Men i lätt en månad var han grinig och otrevlig medan sockernivåerna sjönk till normala.
    Det som tog bort det helt var en fikapaus kl 14.30 då han åt mackor istället för kaka. Nu får han aldrig hunger-ilska.

• SizziSonny

för mig räckte de att föda har inget sug alls nu efter 23 dagar

• SizziSonny

har alltså inte ätit nåt sånt sen dess...:P

• Shagwell

Tror inte det har med sockret i sig att göra men socker förvandlas ju till fett och fetma är inget som gör barnalstrandet en tjänst om man säger så...

Själv är jag också en sockerberoende. Jag äter väldigt mycket godis och bäljar i mig läsk, vet att jag har problem men försöker slå det ifrån mig...
    Gick till en mottagning och fick akupunktur mot det, hjälpte faktiskt. Vet inte om det var för att jag skärpte till mig eller för att det hade effekt..Men jag blev inte lika beroende och det där dj*vla grinigheten som annars följer när man inte får sitt gift vart som bortblåst.
    Tyvärr har jag inte tagit upp dte igen, men jag ska--nå´n dag...

kram

• Shagwell

SizziSonny: Jag hade heller inget sötsug efter födseln, ingen direkt jättehunger heller så kilona rasade av. Tyvärr så kom några kilo tillbaka i smyg..och nu är lilltjejen 15 månaderd rygt och det står hjälplöst stilla på vågen och äter godis och dricker läsk gör man som värsta "socker-listen".

#Hej jag heter J. och jag är anonym socker-list#

Svar på tråden Bli fri från sockerberoendet..