• Calla5

Många mellanblödningar med hormonspiral, ska jag ge upp?

Jag har haft min hormonspiral nu i snart fem månader och jag blöder fortfarande.

De första tre månaderna blödde jag bara lite lite och kanske någon gång per vecka.
    Sedan hade jag en månad när jag blödde konstant fast inte så mycket, men mer än att trosskydd räckte.
    Så kom april och nu blöder jag varannan dag, ibland får jag ont och blöder lite mer och andra gånger kommer det bara pyttelite. Den senaste veckan har det gått två blödningsfria dagar och sedan en med pyttelite blod.

Jag ammar och har en sjumånaders bebis. Med min dotter hade jag en massa mellanblödningar under amningsperioden och därför vet jag inte om det är enbart spiralen som krånglar till det.

Jag vill att det ska funka med spiralen för jag mår toppen annars och det gör jag inte med p-piller.
    Kommer det någon gång att sluta blöda?
    Någon som har lust att hjälpa mig att fatta rätt beslut?

Kram Calla

• Svar på tråden Många mellanblödningar med hormonspiral, ska jag ge upp?
  • AnZz

Jag hade också myckt småblödningar de första månaderna med min hormonspiral. Dock inte så länge som fem månader, och inte blödningar varje dag. Det kom lite när det kände för det.

Varför rådgör du inte med gyn? Kanske kan räcka med att ringa?

• nerys77

Jag har haft min hormonspiral i tre månader, och den senaste månaden har jag blött varje dag... Det är jättejobbigt, jag har fått svamp, och humöret är inte på topp när jag känner mig ofräsch hela tiden. Jag ska till min bm i morgon, och kommer antagligen att plocka ut den. Man ska ju ge den 3-6 månader, men det kryper i hela kroppen på mig, jag vill verkligen inte ha den mer.

Jag är väldigt känslig för hormoner, har testat minipiller, och mådde ännu sämre av dom, så mitt nästa p-medel blir spiral, jag är färdig med hormoner.

• Blåväder

jag blödde från och till i nästan 6 månader. Var på väg att ge upp men bm tyckte att jag skulle prova tills 7 månader hade gått . nu är det helt lugnt, blöder 5 dar i månaden men jättelite. hoppas det ger sej, prova ett tag till det kan det vara värt!

• nerys77

Min bm kommer nog att be mig försöka ett tag till, men jag tror inte det, jag orkar inte med att det blöder hela tiden. För tusan, jag har inte haft sex sen det började blöda, och det börjar bli alldeles för länge sen nu...

• AnZz

Kan tillägga att efter de första månadernas blödande, så hade jag inga blödningar alls under ca 4 år. Sen tog jag ut spiralen, då de ju bara är "säkra" ca 5 år eller vad det är.

• Freiya

6 månader kan man ju blöda hej vilt, sen ska det ju upphöra.
    men jag undrar mest över att du fick denb insatt så tidigt? det kanske är olika märken på dom, men jag har levonova eller va den heter, och den sätter dom inte in förrän tidigast 4 månader efter att man fött!

• Calla5

Känns så bra att få höra om hur andra har haft det, jag vill gärna att det ska funka. Jag tycker inte att blödandet är så jobbigt om det bara rättar till sig tillslut, men man kan ju inte ha det såhär hela tiden.

Freiya: Jag satte in den då han var 12 veckor. En levonova och de sa att det var det tidigaste de kunde rekomendera, men nu när jag skriver det så får jag inte ihop det. Fick min son i september -06, satte in levonova i början av 11 december och nu är det 24 april.
    Sonen är sju månader, men spiralen har jag bara haft i 4,5 månad.

• Calla5

Känns så bra att få höra om hur andra har haft det, jag vill gärna att det ska funka. Jag tycker inte att blödandet är så jobbigt om det bara rättar till sig tillslut, men man kan ju inte ha det såhär hela tiden.

Freiya: Jag satte in den då han var 12 veckor. En levonova och de sa att det var det tidigaste de kunde rekomendera, men nu när jag skriver det så får jag inte ihop det. Fick min son i september -06, satte in levonova i början av 11 december och nu är det 24 april.
    Sonen är sju månader, men spiralen har jag bara haft i 4,5 månad.

• Najlil

Ge inte upp. Jag blödde konstant i 6 måndaer! skiiiiiiiiitjobbigt. Men sen fungerade den hur bra som helst och jag hade minimal, regelbunden mens.

• nerys77

Jag har ju hört att det kan ta upp till sex månader innan det rättar sig till, men jag har redan blött konstant i en hel månad, och om det fortsätter i tre månader till blir jag tokig... Det är ju ingen vits med att ha p-medel om p-medlet i sig gör att man inte kan/vill ha sex.

Och dessutom vet man ju inte om det kommer att sluta blöda, det kan ju fortsätta, en del tål inte hormonspiraler alls.

• Calla5

Finns det några fler som vill dela med sig av sina erfarenheter?
    *hoppas*

• gosan77

Jag blödde till å från i ca 6 månader ,men sen fungerade det klockrent...räckte med ett trosskydd....så det blir en ny när min graviditet är över.Stå ut det blir bättre.Åsa

Svar på tråden Många mellanblödningar med hormonspiral, ska jag ge upp?