• diddisen

när räknas man som ett etablerat par?

Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite råd i.
    Det är så att min svärfar snart fyller jämnt, och då ska han ha kalas. De ska då bjuda mina föräldrar och det är ju kul.
    Men nu är det så att min syster (som bor hemma) bjöd mina svärföräldrar på sin 20 års fest i helgen.
    Så nu vill ju dom bjuda henne oxå, men de funderade på att inte bjuda hennes pojkvän, när jag berättade detta för min syrra så blev hon väldigt frågande.
    De har varit tillsammans lika länge som jag och min pojkvän, det vill säga snart 4 år, och min svärföräldrar har träffat honom när jag och min sambo firat födelsedagar osv. och de har många gånger sagt att dom tycker att hennes pojkvän är så trevlig.
    så det är ju inte så att de precis blivit tillsammans och att de aldrig träffat honom för då hadde jag förstått .

Nu till frågan, jag funderar över att fråga min svärmor hur de kom fram till att bjudan min syrra men inte hennes pojkvän.
    Eller tycker ni att jag helt enkelt ska låta hela saken bero.

Jag har blivit lite samma behandlad i ett annat förhållande när jag var i min syrras ålder och jag vet hur ledsen jag blev. Men jag vill ju inte tvinga dom att bjuda honom om dom nu verkligen inte vill . vad tycker ni?

När räknas man egentligen som ett etablerat par?
    Är det när man bor ihop eller när man gift sej eller vad?

• Svar på tråden när räknas man som ett etablerat par?
  • Mistyday

jag blev bjuden på min sambos pappas 60 års kalas när vi bara hade varit tillsammans i ca 4 månader.. har de varit i hop 4 är de ett etablerat par.. han skulle få komma med på deras kalas tycker jag i alla fall

• ulle77

Har din syster blivit officiellt inbjuden än eller har din svärmor bara pratat med dig än så länge?

• diddisen

Än har hon bara pratat med mej,
    men det är ingen som blivit officiellt bjuden än.
    Hon ville mest höra om jag trodde hon ville komma.
    å så frågade hon om jag trodde hon skulle bli ledsen om dom inte bjöd hennes pojkvän, Blev så paff i det läget att jag bara svarade att det tror jag inte. Sen när jag lagt på började jag fundera på vad jag skulle ha sagt. och så när jag pratade men min syrra så blev hon ju ledsen. så jag hade jättefel.
    å nu vill jag väl rätta till det.

• ulle77

Ok, tänkte annars att det kanske var så självklart att pojkvännen skulle med att hon inte pratade om honom.

Vi gifte oss väldigt litet min man och jag. Då bjöd vi in den närmaste släkten, mammor, pappor och syskon. Det var inget vi sa men två av föräldrarna bor inte med sina respektive och så de var inte inbjudna. Å andra sidan är de inte direkt med på andra familjesammankomster heller så det är nog ingen bra jämförelse.

Om jag varit i dina skor hade jag nog gjort mig lite modigare på ett eller annat sätt (för jag är en fegis i vissa lägen) och frågat varför. Om inte annars för att även om din syster bestämmer sig för att inte gå av solidaritet den här gången kommer de ju träffas i framtiden och det kanske blir jobbigt om det finns en massa frågor i bakhuvudet.

• diddisen

ulle77
    Ja det är ju just den där fegheten som är värst. Jag vill ju inte stöta mej med min sambos föräldrar.
    Men kommer frågan upp och de bestämmer sej till 100% att inte bjuda honom. (Vem vet de kanske ändrar sej själva.)
    Då ska jag fråga varför. och inte vara feg.
    Hoppas jag inte lovade för mycket nu

• ulle77

Och jag hoppas att det går bra och att ni får kul på festen

• Rusty

Jag tycker att du skall ringa till svärmor och säga att du har funderat och att du visst tror att din syster skulle bli ledsen om hennes pojkvän inte blev bjuden. Säg att de brukar gå på den typen av kalas tillsammans och att de ser sig själva som ett etablerat och seriöst par och att hon förmodligen skulle uppfatta det som att de inte gillar hennes pojkvän ifall han inte blev bjuden.

Det är ingen skam i att säga en sak lite snabbt och sen tänka efter och säga nåt smartare. Och DU skall ju inte behöva stå emellan och "bestämma" åt din svärmor, bättre då att hon får veta sanningen och bestämma själv hur hon vill göra.

• diddisen

Idag fick vi den officiella inbjudningen så nu är det nog försent iallafall.
    ska ringa min mor sen och kolla hur det stod på deras inbjudan . Det var nämligen väldigt personliga inbjudningar där namnet på de som var bjudna stod.
    Undrar om han står med?

• diddisen

Han stod med!! Han är alltså bjuden
    å vad skönt då behöver jag inte bry mej.
    skönt att de kom på det själva.

Men tack för alla råd !

Svar på tråden när räknas man som ett etablerat par?