• AntonåMajasmamma

Ersättning på röda dagar!

Min sambo har precis anställt en i sitt företag.
    Denna månad var det ju 2 "röda" dagar.
    Hur räknar man ut hur mycket han ska få för han får ju inte
    100 % i betalning.
    Är det 80% eller finns det nått speciellt sätt att räkna på?
    Det kallas ju oxå för nått men nu står det stilla i mitt huvud!

• Svar på tråden Ersättning på röda dagar!
  • Dofilus

Om personen har månadslön så påverkas inte den av eventuella röda dagar.

• azofia

Har han månadslön så ska han väl ha 100% oavsett om det är röda dagar i månaden.

• Dofilus

azofia: Precis. Och man får ju dessutom lika mycket i februari som i mars t ex.

• azofia

Dofilus: exactamundo!
    Har man däremot timlön så förlorar man ju tyvärr på att vissa månader har färre arbetsdagar.

• fanny20

Om du menar storhelgsersättning så kolla med fackförbundet.
    Jätte svårt sitta här och säga när man inte vet vilket förbund som ni tillhör.
    Handels får du inge extra om du inte jobbar, jobbar du en röd dag så är det 100% ob.
    Endel inom metall har både ob + storhelgsersättning och endel innom kontor har lön  + storhelg.
    Så mitt bästa tips kolla avtalet

• AntonåMajasmamma

Han har timlön!
    Men där jag jobbar får vi en viss procent på röda dagar och klämdagar, men jag har månadslön!

• fanny20

Du menar väl inte att du ska dra av på han månadslön, då är du ute och cyklar kan jag berätta.
    Går han på månadslön så är det bara att betala hela som vanligt.
    Antal arbetsdagar skiftar ju varje månad vissa dagar kan du jobba 18 dagar och andra 22 så det där jämnar ut sig i slut änden när man har månadslön.

• fanny20

SLA vilket fack är det?
    Tror inte ni behöver betala nån storhelgsersättning för röda dagar, sen vet jag inte hur ni kan göra vi ev klämdagar om ni vill ha ledigt men inte er anställda så kan ni åka på att betala hans lön ändå.
    Så jag tror det blir helt rätt att bara betala för de timmar han jobbat.

• ceropegia

Ni som verkar kunna det här... Jobbar hos en arbetsgivare som vägrar skriva på kollektivavtalet... Betyder det att jag på min pissiga månadslös som butiksanställd måste jobba lördagar utan extra ersättning eftersom hon inte skrivit på avtalet?

• fanny20
    ceropegia skrev 2007-04-25 12:02:07 följande:
    Ni som verkar kunna det här... Jobbar hos en arbetsgivare som vägrar skriva på kollektivavtalet... Betyder det att jag på min pissiga månadslös som butiksanställd måste jobba lördagar utan extra ersättning eftersom hon inte skrivit på avtalet?
    Hon kan ju följa avtalsenlig lön även om hon inte har kollektivavtal skrivet. Är du med i facket så ska du ringa dem och be dem försöka ordna avtal, eller be dem hjälpa dig löneförhandla. Sen beror det ju på om hon ger dig tid eller pengar men sånt ska hon informera om.
    Ante4ever skrev 2007-04-25 08:53:44 följande:
    fanny20Han har ju timersättning, ingen månadslön!Jag får försöka ringa SLA-Skogs-och Lantarbetsgivarförbundet!
    Såg det, du svara medan jag skrev sån som händer. Svara även igen samtidigt som du skrev.
    Tror inte ni behöver betala helgersättning men du har förhoppningsvis fått svar under dagen.
  • Mirrebirre

ceropegia:

om det inte finns något avtal på arbetsplatsen, finns det heller inga bestämmelser om vilken lön du ska ha. Detta eftersom det inte finns nån lag om löner, ob-ersättning, övertidsersättning mm

Självklart finns det inga hinder för arbetsgivaren att ändå betala avtalsenlig lön, ob och övertid, men man har tyvärr ingen rätt till det!

Försök få facket att teckna avtal med din arbetsgivare så snart som möjligt!

• ceropegia

Tack för alla svar... Skall ringa facket. Arbetsgivaren tycker nämligen att hon betalar mig "tillräckligt" för att jag skall ställa upp och jobba på lördagar mm. Får 7.500:- på en halvtid...känner inte riktigt att det är "tillräckligt" så mkt som jag ställer upp.. Får bli en sak för facket att hjälpa mig med..har haft tillräckligt med duster med denna arbetsgivare.

• fanny20
    ceropegia skrev 2007-04-26 15:04:30 följande:
    Tack för alla svar... Skall ringa facket. Arbetsgivaren tycker nämligen att hon betalar mig "tillräckligt" för att jag skall ställa upp och jobba på lördagar mm. Får 7.500:- på en halvtid...känner inte riktigt att det är "tillräckligt" så mkt som jag ställer upp.. Får bli en sak för facket att hjälpa mig med..har haft tillräckligt med duster med denna arbetsgivare.
    Hur många timmar jobbar du i veckan?? Hur länge jobbar du lördag?? Har du branchvana??
    2 års branchvana gav innan löneökning nu i april 15435 på heltid. Så din halvtid ser ut att vara ganska enligt avtal. beroende på branchvana.
  • fanny20
    Ante4ever skrev 2007-04-25 08:40:11 följande:
    Han har timlön!Men där jag jobbar får vi en viss procent på röda dagar och klämdagar, men jag har månadslön!
    Har ni fått redan på vad som gäller, är lite nyfiken!
  • ceropegia

fanny20: Enligt facket skall jag ligga på 8745:- för en halvtid på 20h/v + OB. Aningen mindre än vad jag tjänar nu... Jobbar som sagt vad 20h/v, har utbildning som räknas som 3 års branshvana, jobbar själv lördagar 10-14, + åldern spelar väl in också? Men facket säger som sagt vad ovanstående. Dessutom har min arbetsgivare ett lönebidrag på mig som ger henne 70% tillbaka på min lön + att hon betalar 10% i arbetsgivaravg. istället för 30% (eller va den nu ligger på normalt...)... Så hon har mig nästan gratis och vill ändå inte betala för allt det extra slit jag lägger ner...tragiskt tycker jag...söker annat arbete...

• AntonåMajasmamma

fanny20
    Nej, har tyvärr inte fått nått bra svar än!
    Verkar vara mycket annat som räknas in oxå, jobbigt det där med lagar och rättigheter...

• fanny20
    Ante4ever skrev 2007-05-02 19:51:51 följande:
    fanny20Nej, har tyvärr inte fått nått bra svar än!Verkar vara mycket annat som räknas in oxå, jobbigt det där med lagar och rättigheter...
    det är ju det inte alltid lätt, mycke att sätta sig in i. Lycka till!!
Svar på tråden Ersättning på röda dagar!