WISC-test
Min 7-åring ska få genom ett sådant, jag undrar vad det innebär?
Min 7-åring ska få genom ett sådant, jag undrar vad det innebär?
Det är en utvecklingsbedömning, som är allmänt begåvningsprov. Min son har gjort det flertal gånger. Det är våran psykolog på barn och ungdomshabilteringen har gjort när vi har valt att göra utredningar på sonen.
Första gången var son 6 år när vi gjorde första utredningen då var kan 10 gåner som varade i ca 1 timme och 30 minuter hos psykologen. Sedan var han även hos logpeden och kuratorn.
Nu i höstas gick det bara åt 3 tillfällen hos psykologen och 2 tillfällen hos logopeden.
Min erfarenhet är attde behöver längre tid på sig för att komma fram till det rätta. Vi hade fel diagnos under ca 5 år. Och det är inte bra.
De har mallar de går efter så tar de ut det som ska testas på just dit barn.
Får se hur det går då.
Hoppas de görs ordentligt på vår son.
Hålle tummarna, stå på dig om det känns fel. Kram och lycka till!
Tackar
Tyvärr måste vi vänta till hösten, men tiden går ju fort tack o lov och det skulle inte vara aktuellt med att gå om 1an för hans del iaf sa skolan. Så får lita på det.
Min son gick om 6 årsgruppen...
Hoppas tiden går snabbt ör er. Det är jobbigt att behöva vänta. Så får vi hoppas att din son får rätt hjälp sedan.
Varför gör man ett sådant test?
Om barnet tex verkar ha mera svårigheter eller så än andra barn, så kan man genom testet få en "diagnos" om jag förstått de hela rätt. Lättare att få rätt hjälp till sitt barn med en "diagnos" av mer kunniga än bara läraren.