träning efter kejsarsnitt
När började ni träna efter kejsarsnitt? Jag tycker om att styrketräna och undrar när jag kan börja, vad jag ska börja med och om det något som jag ska undvika? Hur gjorde ni?
När började ni träna efter kejsarsnitt? Jag tycker om att styrketräna och undrar när jag kan börja, vad jag ska börja med och om det något som jag ska undvika? Hur gjorde ni?
Jag var på återbesök hos bm igår. Hon sa att efter ett snitt bör man vänta två månader innan man börjar träna. Därefter kan man börja försiktigt. Hon sa också att kroppen säger ifrån när något är fel, så så läge det känns bra är det bra!
Jag tränade mycket innan jag blev gravid och under graviditeten. Mitt sista pass body pump gick jag på i vecka 35 =)
Så gissa om jag var sugen på att börja igen när jag gick där och kände mig stor och tjock. Men sen blev det komplikationer och snitt och jag blev tvungen att vänta. Det skulle vara ok att börja försiktigt igen efter 8v sa barnmorskan men jag väntade längre än så. Nästan uppemot ett halvår. Promenader och spinning började med tidigare, men just styrketräning kändes jätteläskigt så det väntade jag med länge.
Men det är väl bara att du ger det ett försök och ser hur det känns. Själv tyckte jag att det var obehagligt att ta i och det kändes som att allt som var ihopsytt skulle spricka upp igen men det kanske går jättebra för dig!
Jag fick träningsförbud 3 månader efter förlossningen (akutsnittades). Då var jag ändå i bra form. Tränade mitt sista pass fyra veckor innan bfd. På dagen 12 veckor efter förlossningen tog jag mitt första styrkepass. Gick hur bra som helst. Trappar fortfarande upp. Magträning var jag tvungen att avstå ifrån ytterligare 4 veckor ("Du har ju inga magmuskler kvar. De skar ju av magmusklerna när du snittades" - som instruktören sa).
åt mig sa de att känna mig för.. jag började gå 4 dagar efter, men det blev inte långa promenader...lägger på en bit i taget. sittupps.. har jag försökt med och det blir bättre och bättre... musklerna hittar varandra mer o mer.. nu är det 14 v sedan och det gör ont när tösen "stampar" på magen, och när jag lyfter tungt...så det försöker jag undvika..
ja, promenader är det bästa. Det sysslade jag med läänge. Först ett halvår efter snittet som jag kände att jag ville börja träna på rikigt igen.
Till mig sa de att jag skulle vänta minst tre månader innan jag gjorde några stora ansträngningar.
Födde också med snitt (20/3) och ska på kontroll snart.
Om bm säger att det är ok så kommer jag gå och träna dagen efter!
Saknar träningen något enormt!
Långpromenader är inte riktigt samma sak...
Har varit på en liten cykeltur och det funkade bra.
(Ska försöka komma ut på en till idag när min man kommit hem från jobbet. Hoppas vädret håller i sig.)
Mitt sista träningspass var 10 dagar innan förlossningen, så det känns verkligen som en evighet sen sist!
Men att de skulle skära av bukmusklerna stämmer ju inte!
Vilken knasig gyminstruktör som sa det... ;)
Ullegulle78
det har sagts till mig oxå..fast läkaren som snitta va det som sa det..
Har snittats 3 ggr och samma rekommendationer varje gång, efter kontrollen.
Jag började med promenader ganska omgående, eftersom det sas att det var bra att röra på sig pga av snittet. Har nu för cirka två veckor sen börjat träna spinning och mage och rygg träning på pass. Fick barn den 3 januari. Pratade med instruktörerna på gymmet och det sa att det e bäst att börja träna upp rygg och mage innan du börjar träna resten av kroppen, då de e dessa som har fått ta den största smällen under graviditeten. Sen kände instruktören på min mage om musklerna hade gått ihop, och det hade de inte riktigt gjort längst ner på magen ännu, så jag måste vara försiktig med raka sittups, men att sneda är lite mera ok.
Vill oxå tillägga att du e riktigt försiktig med sittups, det finns nämligen en risk för framfall.