Inlägg från: Hallonröd |Visa alla inlägg
  • Hallonröd

Långfil

Gott...fast det var länge sen jag åt det nu...kolla för ett tag sen efter den i affären för jag var sugen på det men såg den inte...

När jag var liten så gjorde mormor och mamma egen långfil ibland...SÅÅÅÅ HIMLA
    GOOOTT....Räcka ut tungan 

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Sencha skrev 2007-04-25 12:44:00 följande:
    Det låter gott.Var köper jag det?
    Ska finas i större vanliga affärer
    mammakölhed skrev 2007-04-25 12:44:46 följande:
    Vet inte ens vad d e för fil
    Det är en tjockare fil,  som lite "seg" i konsistensen och väldigt "len"...det är jättegott
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2007-04-25 12:47:31 följande:
    Det är en tjockare fil,  som lite "seg" i konsistensen och väldigt "len"...det är jättegott
    Eller seg är väl fel ord kanske...låter ju inte gott...*hahahaha*.....svårt att förklara vad långfil är....Flört....man måste prova
  • Hallonröd
    Elli47 skrev 2007-04-25 13:00:45 följande:
    Filbunke heter det väl egentligen, man ska väl ha grädde helst tror jag och så lite fil och så ska det stå över natten. Jag har aldrig gjort det själv men mamma brukade göra det när jag var liten.
    Ja två dygn t.o.m tror jag det ska stå för att bli långfil.... Ja filbunke kan man kalla det också
  • Hallonröd
    Sencha skrev 2007-04-25 13:03:04 följande:
    Fast filbunke gjorde vi när jag var liten. I Skåne.Nä, långfil är väl från början en norrländsk företeelse? Tror man egentligen ska använda tätört för att den ska tjockna - eller?
    Ja filbunke kanske är fel att kalla långfil när jag tänker efter...
  • Hallonröd
    Lina med Liten skrev 2007-04-25 13:06:34 följande:
    Jag har också uppfattat den som norrländsk. DEt står ju tom på förpackningen
    Ja norrländskt är det...mamma och mormor är från Boden...ska ringa mamma och fråga hur dom gjorde när de gjorde egen långfil...
  • Hallonröd

Nä...ingen hemma....

Vet att det ska vara en filslatt med och sen mjölk...om det är något mer vet jag inte...kanske man kan googla på receptet

Svar på tråden Långfil