• ericas mamma

fornnordiska namn

vad tycker du om fornnordiska namn? tex embla,tor,idun,freja,loke m.fl

Erica 060202 Hoppas på en bebis 2008
  • Svar på tråden fornnordiska namn
  • Themis

Vissa är väl ok men Loke går faktiskt fetbort när man kan sin mytologi.

• Valkyriah

Kan man sin mytologi vet man också att Guden Loke inte va ond helt igenom,själv kallar jag honom kreativ

men som jag sa tidigare så tror jag att de flesta som väljer namnet Loke inte utgår efter guden utan kanske helt enkelt att man tycker det är ett väldigt fint namn

• Beckah82

Många fina, några mindre fina.

Jag gillar Freja, Idun, Odin bland annat...

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Toknorskan

I norrøn mytologi har nok de forskejllige navn etter hvilket land man kommer fra. I Norge finns inte Freja. Men derimot har vi den norske versjonen Fröya Eller Frøya som vi skriver.

• Themis

Valkyriah: Jag tycker nånstans att det är resultatet som räknas.

Loke dödade Balder och med jättinnan Angerboda hade han barnen Fenrisulven, som i Ragnarök ska sluka Oden, Midgårdsormen (även kallad Jormundgand), vars etter i Ragnarök ska ta död på Tor, samt dödsgudinnan Hel.

Jag tycker bara inte att det ger särskilt bra vibbar att ge det namnet till ett barn.

• Nevada
    Valkyriah skrev 2007-04-25 15:32:48 följande:
    Kan man sin mytologi vet man också att Guden Loke inte va ond helt igenom,själv kallar jag honom kreativ men som jag sa tidigare så tror jag att de flesta som väljer namnet Loke inte utgår efter guden utan kanske helt enkelt att man tycker det är ett väldigt fint namn
    En del har då dålig smak här inne
  • Valkyriah

inte du igen din lilla slyniga slinka

va faen nu e ju din gästbok borta igen*hytter med fingret*

• Nevada

Jag är överallt och ingenstans, passa.. !

• Valkyriah

sätt in din gästbok för satana perkele....

Svar på tråden fornnordiska namn