Inlägg från: lluvia |Visa alla inlägg
  • lluvia

Utrycket "Black Trash"...

fröken Anna skrev 2007-04-26 22:00:39 följande:

BrideOf Rocky skrev 2007-04-26 21:56:29 följande:
    Jag fattar precis vad du menar! Fast det är inte WT att resonera som du gör...Det är liksom lite för "filosofiskt".
    Men blir det inte lite trashigt igen när man sätter citationstecken runt filosofiskt?

Som om man inte är riktigt riktig säker på att det är tillräckligt filosofiskt.
  • lluvia
    Stoffe76 skrev 2007-04-29 22:56:38 följande:
    Vad kännetecknar egentligen en person som är WT i Sverige, idag? Vi bor ju inte i husvagnar som man kan göra i USA (fast det är väl snarare trailer trash). Okej, vi skall inte använda det uttrycket, men om man leker med det?Försöker mig på en lista (mycket fördomsfull, naturligtvis):- jobbar inte- röker- är fördomsfull gentemot alla som inte är som man självFasen, jag kommer inte längre. Någon som har fler punkter, eller vill diskutera/stryka någon av mina?/Stoffe, so not white trash!
    Fast. Här pratar vi black trash. Är du svart?
  • lluvia
    Stoffe76 skrev 2007-04-29 23:04:21 följande:
    VA? Jag trodde att TS handlade om WT och om hur uttrycket var rasistiskt. TS konstaterade att man borde börja använda uttrycket BT också, för att inte dra alla svarta över en kam. Sen undrade jag vad uttrycket WT står för i Sverige. Menar du att jag är OT?
    Ja vad tycker du själv? Men fortsätt med det för all del. Jag bryr mig inte.
  • lluvia

Jag kommer antagligen upprepa något som skrivits hundratals gånger.

Alla är väl medvetna om att det genom historien varit den vita befolkningen i USA som varit mest priviligerad, efter slaveriet etc.
    Fattigdomen har man främst hittat (och hittar än i dag) hos den svart och latinamerikanska befolkningen.

När man då ser en vit underklass växa fram, med samma låga status som den svarta och latinamerikanska befolkningen är det inte helt omöjligt att förstå hur uttrycket "white trash" kom till.

Det handlar i första hand inte om rasism utan om att man ser verkligheten som den är: den svarta befolkningen är i allmänhet fattigare än den vita!

Det betyder inte att man tycker att denna ordning är den rätta.

Jag tror att det är exakt samma fenomen i Sverige. Vår nya underklass är invandrarna, det är invandrarna som går arbetslösa osv.

Infödda svenskar med samma låga ekonomiska och sociala status som invandrarna benämns därför av en del som white trash.

Jag har använt uttrycket i diverse namndiskussioner men jag tycker faktiskt att uttrycket i sig är vidrigt.

Inga människor är skräp.

Men när ett uttryck redan är etablerat i en diskussion är det svårt att byta till.

Svar på tråden Utrycket "Black Trash"...