Inlägg från: Momsie |Visa alla inlägg
  • Momsie

Utrycket "Black Trash"...

Orkar tyvärr inte läsa hela tråden, men trash ska kanske inte direktöversättas som en del av er gör, att ngt är "trashigt" betyder inte skräp och om några av er har träffat dessa människor som uttrycket från början skapades för så handlade det om det absoluta bottenskrapet, en kultur av alkohol i första hand och en livsstil i trailer parks som innebar, och i viss mån fortfarande gör, att man kunde sälja sin barn för en 75:a.

Sen blev WT:s symboler kopierade av vissa som det gick mode i, men att kalla en utstött grupp för "vita vrak" tycker jag inte är speciellt hårresande, förstår inte vad TS och ni andra ondgör er över, vad är det som är så mkt hemskare när det drabbar vita istället för andra grupper??

• Momsie

Nej, inte bland WT eftersom USA är väldigt segregerat, så risken/chansen att det bor svarta i samma områden är rätt liten.
    Dessutom är missbruket per tradition även det "segregerat", svartas "drug of choice" är inte lika ofta alkohol.

• Momsie

IlsaBlackWidow, nu är jag inte med?
    Vi pratar om varför det heter "white trash" och igen, uttrycket ska inte direktöversättas.
    Det är väl inte så konstigt om det även finns öknamn på en vit underklass när den svarta och övriga etniska grupper har sina öknamn??

• Momsie

BrideOf Rocky, måste även påpeka att det jag skrev ovan gäller som svar på din fråga, jag tror ni har missat att alla andra grupper har sina öknamn.
    Jag håller inte med vad Stoffe76 skriver heller.

• Momsie

IlsaBlackWidow, jag förstår inte hur du resonerar???
    I USA är det ingen som drar några osm heslt paralleller till SVARTA när man pratar om WT och dessutom är uttrycket förlegat och används inte alls på samma sätt som flera tycks tro här...trailor trash är vanligare och omfattar alla oavsett etniks bakgrund.
    T.ex. benämndes A.N.Smith och nu även B. Spears som WT, i det första fallet stämde det bättre, i det andra är det huvudsak hennes klädsmak som åsyftas.

• Momsie

IlsaBlackWidow, har jag, någonstans lagt en värdering i uttrycket, min eller någon annans??
    Tagga ner lite, jag tycker att ni verkar ha missförstått WT överhuvudtaget här och om det är så att en grupp börjat kalla sig för det här i Sverige så får det stå för dom, jag har inte uttalat mig om det.

• Momsie

Maliinka, förstår inte heller kopplingen, men jag fattar inte att ordet "trash" är värre än ngt annat nedsättande??

IlsaBlackWidow, uttrycket ÄR amerikanskt och härstammar från USA.

• Momsie

Men att BÖRJA med Black Trash är ju faktiskt, och detta är min peraonliga uppfatnning, väldigt naivt eftersom det finns väldigt många fler fattiga etniska grupper, ska ni börja med Yellow Trash och Red Trash då också???

Allt är inte svart som inte är vitt....

• Momsie

Jag tror detta är liiite under min nivå, så jag hänvisar till uttrycket:
    "Never argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Svar på tråden Utrycket "Black Trash"...