• Tummen75

varför ska vi bonusar lämna familj?

jag undrar varför det är vi styvisar som ska lämna familjen för barnens bästa? Jag läser det så ofta att: du MÅSTE lämna mannen el: du har valt honom med bonusar. Det har väl han (bion)med eller? Om bion vet situationen att dennes sambo inte kommer överens med bonusarna så är det väl minst lika mycket, om inte mer, dennes ansvar att bryta upp med sambon? Det ligger sååå mycket på våra axlar och det verkar som det många gånger är bara våran (styvmammors) ansvar o få allt o funka eller lämna mannen i våra liv...tuffa val i mina ögon....

• Svar på tråden varför ska vi bonusar lämna familj?
  • Bigfoot

Men hur ofta vet bion att sambon inte gillar barnen? Om man får tro alla anonyma inlägg härinne så är det inget samborna skyltar med precis...

/Biggis - mamma och monster
  • Tummen75

vet dom inte det så är det ju kasst! Detta är något man måste prata om tycker jag, men många kanske inte har gjort det...? Mitt råd till alla styvisar e då: tala om för din sambo hur du känner. Han/hon kanske kan hjälpa dig (styvisen) att förstå barnet bättre..vilket min sambo har gjort!

• Miss Rawhide

Jag håller med dig. Man har som bonusförälder två alternativ: Lämna din partner eller "dansa efter andras pipa". Jag tycker det är fel att man ska behöva säga farväl till alla egna känslor och tankar bara för man råkar bli bonusförälder... Vi är ju fortfarande människor (men tydligen hatade av ALLA andra)

• rismalt

jag ser det som självklart att det nya paret (det vill säga bioföräldern och bonusföräldern) tar sig en funderare på hur de vill leva sitt nya familjeliv. detta gäller när man bildar familj dvs flyttar ihop eller lever nära varann i största allmänhet. jag tycker inte att bioförälder + barn är en oföränderlig enhet som bonusen bara kastas in i och måste tvingas anpassa sig i. precis som alla andra relationer är det de vuxna som sätter agendan men naturligtvis med allas intressen för ögonen. träffas man som barnlösa utgår man från enbart parets behov och intressen när det gäller samboskap, boende osv osv. är det en bonusfamiljsituation är det fler intressen att se och beakta. men i slutändan anser jag det vara självklart att det är de vuxna som formar vardagen, familjestrukturen osv. barnen har varken mer eller mindre medbestämmanderätt i den här typen av familj.

Svar på tråden varför ska vi bonusar lämna familj?