• Nymne

Hemskt läkarbesök om snitt...

vill man ha snitt utan medicinska skäl borde man betala för sig. I vården måsta man faktiskt prioritera; snitt eller cancerbehandling till barn? Snitt eller brutna lårbenshalsar? Snitt eller en extra dag på sjukhuset för oss andra som föder vaginalt?
    Det är alltid lätt att gasta efter sådant som är "gratis". Ta för sig bara, vassaste armbågar vinner, eller hur? Skriker högst har rätt? Inte medicinska motiverad behandling!

Om nu läkaren bedömde att TS har psykiska problem, kanske hon faktiskt HAR det; pröva att träffa en kurator/KBT-utbildad psykolog. Det skadar väl inte! TS kanske faktiskt behöver professionell hjälp medans här sitter folk på FL och ojar sig över oförskämdheten hos en läkare att ge rekommendationer och ställa diagnos. Eller ska man "välja" själv mellan de rekommendationer/diagnoser som professionell personal ger? "nä, jag tycker inte att jag har havandeskapsförgiftning, det var det oförskämdaste, dendär läkaren vet ju inte vad hon pratar om"
    Kom igen!

• Nymne

oh, hela mitt inlägg var dumt, eller hur? Sa jag inte precis vad du ville höra? Precis som den dumma läkaren!
    Stackare.

• Nymne

Siamusen nej, inte psykisk sjukdom. Men om man har förlossningsfobi och är höggravid kan du nog hålla med om att den fobin kan kallas ett problem (eller psykiskt problem, som jag uttrycker det).

Att TS inte tidigare varit i kontakt med psykvården kan ju knappast tas som intäckt för att hon skulle vara problemfri. Obehandlad skulle jag snarare kalla henne.

Saken är den, Siamusen, att om jag vill ha ett snitt av bekvämlighetsskäl à la Linda Skugge, för att jag tycker det verkar lite läskigt att föda eller för att jag tröttnat på att gå över tiden, så knallar jag ju inte in hos läkaren och säger "äh, jag tycker det vore enklast om ni snittade mig. Torsdagar efter lunch passar bra! Då säger vi väl så."
    Näh, då säger jag precis som TS; "jag är SÅåååå rädd, det har jag alltid varit! Hela mitt liv och välmåga hänger på om jag får ett snitt!". Helt sunt att hon blir ifrågasatt och erbjuden hjälp.

Som jag skrev förrut; vassaste armbågar tar största biten av kakan. Because you are worth it! (och "någon annan" betalar...)

• Nymne

Ja, de som snittas betalar också skatt (därav citationstecknen runt "någon annan").
    Jag betalar också skatt. Det innebär inte att jag automatiskt har rätt att kräva dyrare specialbehandling om det inte Verkligen finns skäl för det. ("VA, korv med mos här på BB, det vägrar jag äta, det får jag så ont i magen av! Jag ska ha kaviar och hummer för JAG betalar minsann SKATT!") Så fungerar det inte, Siamusen.

Om du inte tror att det finns kvinnor som snittas av bekvämlighetsskäl, allmän oro, kontrollbehov och den felaktiga uppfattningen om att det skulle vara säkrare för mamma/barn, då föreslår jag att du läser Linda Skugges krönikor/bloggar i ämnet. Hon delar också som vänligast med sig av sin metod som alla kan använda sig för att få snitt. TS kan ju läsa Linda Skugge, kanske.

• Nymne

Ang förlossningsfobi, har man verkligen det kommer man nog inte på det 3 månader innan förlossningen. Har man förlossningsfobi får man väl tag i det på ett tidigare stadium. Annars får man skylla sig själv.
    Problemet här är att folk inte Vill bli av med sin förlossningsfobi, för det är så mycket enklare att kräva snitt idag, tyvärr. Då är det ju lämpligt att komma och kräva snitt när man inte längre har tid att behandla en förlossningsfobi. Bra strategi där, TS.

• Nymne

Siamusen;
    Linda skugge krävde nog inte att bli snittad själv (och snittades) enbart i provocerande syfte. (Gjorde hon det kan vi ju lägga ytterligare ett olämpligt skäl för snitt till en redan växande lista)

• Nymne

Nu var det ju så att tex TS INTE kom på det 3 månader innan. Hon hade som hon skrev "alltid vetat".
    I så fall är det ren strategi att inte ta tag i det förrän det är i senaste laget. Då vill man ju inte fixa det. Då vill man bara ha snitt serverad med mycket medkänsla. Annars är folk "dumma".

• Nymne

Ja, klart det tar tid, men frågan återstår; om TS "alltid vetat" vad finns det för skäl med att komma gnällandes 3 månader innan BF? Annat än att då är det sent påtänkt att behandla fobin, alltså.

haha "ingen kan tvinga dig att föda vaginalt"
    Nä givetvis inte. varför skulle någon behöva tvinga någon till det? Det fixar ju kroppen själv.

• Nymne

Ok fantasy, jag betalar också skatt och jag vill inte att de pengarna går till ditt snitt. Inte till folks skönhetsoperationer, eller andra medicinskt omotiverade ingrepp. Så är det bara. Jag föredrar att mina pengar går till ett cancersjukt barn.
    Så länge vi lever i en demokrati är det majoriteten som beslutar vad det gemensamma pengarna ska användas till (oavsett om man betalar skatt eller inte).

Betala för dina egna snitt tack och sluta gnäll.

• Nymne

förresten, jag föredrar att våra skattepengar går till "smågrejjer i samhället som bara skapas för att det skall vara fint för ögat" hellre än att de går till Omotiverade snitt som ger kvinnor större risk för medicinska komplikationer.
    Jag är inte ensam om att tänka så.

• Nymne

Siamusen, vi pratar bara om omotiverade snitt här. Tex snitt som görs utan att man faktiskt försökt behandla fobin. Eller snitt som görs när det inte finns en riktig fobi.

• Nymne

Simamusen, vi lever fortfarande i en demokrati

• Nymne

Inte alla, Siamusen. Bara 90% ungefär. Under loppet av 9 månader, ja.

• Nymne

Hope:
    www.kbt-centrum.se/syndrom/fobi.htm
    tex.
    Första som kommer upp om du googlar på "kbt fobi"
    Kan säkert hjälpa dig att hitta studier om du inte klarar av att lete fakta själv. Intressant nog så finns det ett försök i Lkp då det plockat in just kvinnor med förlossningsfobi och lyckades i de alra flesta fall bota den. Men, man hittar vad man letar efter, Hope. Fast det är klart, det är ju alltid lättare att låta andra fixa det åt en, eller hur!

Siamusen, fantasy beskrev sig i inlägg 71 som förlossningsrädd ("oss som vet vad det innebär att vara förlossningrädd") och inte förlossningsfobiker. Ska man få snitt då? Tror inte det, då får de få snitta hälften av alla gravida.

fantasy:
    känns det bättre med lite personangrepp Tog arguenten slut?

Elin och Wilma:
    Vården ska ge behandlingar som botar (i detta fall förlossningsfobi) när det finns sådana behandlingar. Skillnaden mellan en vanlig förlossning ligger på nästan 40 000, och då är komplikationer med både vaginal förlossning och snitt inräknade. Ett snitt botar inte förlossningsfobi. Lägg de 40 000 på att bota istället; 80-90% är en mycket högre andel än vad de flesta andra behandlingar botar.

Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...