• H o p e

Hemskt läkarbesök om snitt...

Först vill jag bara säga att till TS att jag hoppas du orkar stå på dig om du verkligen vet vad du vill. Jag tycker det är helt oaceptabelt av en läkare att bemöta dig så som hon gjorde. Själv hade jag krävt att få träffa någon annan eller tagit upp det med BM igen. Hoppas det löser sig till det bästa för dig!!!

.?:*¨¨*:?. Vecka 26.?:*¨¨*:?.
  • H o p e
    Nymne skrev 2007-04-28 23:16:41 följande:
    Ang förlossningsfobi, har man verkligen det kommer man nog inte på det 3 månader innan förlossningen. Har man förlossningsfobi får man väl tag i det på ett tidigare stadium. Annars får man skylla sig själv.Problemet här är att folk inte Vill bli av med sin förlossningsfobi, för det är så mycket enklare att kräva snitt idag, tyvärr. Då är det ju lämpligt att komma och kräva snitt när man inte längre har tid att behandla en förlossningsfobi. Bra strategi där, TS.
    Nymne, du verkar duktig på att uttrycka dig om saker som gäller andra men som du faktiskt inte vet ett enda dugg om! Du kan omöjligt ha en aning om det stämmer som du skriver. Och om du verkligen vet att det är så, att folk inte vill bli av med sin rädsla eller fobi och istället kräver snitt kan du väl hänvisa till den studien?!?! Skulle gärna vilja ta del av den.
  • H o p e

Jag har så väldigt svårt att förstå varför det oftast är kvinnor som är de hårdaste motståndarna till att andra kvinnor ska beviljas snitt utan stora medicinska skäl. Jag har faktiskt aldrig vare sig hört eller mött en man som har uttalat sig negativt om det. Varför stöttar vi inte varandras önskemål och val istället så att var och en kan få den förlossning som hon känner sig tryggast med?!?!

• H o p e
    Nymne - det står inte ett dugg om förlossningsrädsla på den sidan!!! Dessutom är det svårt att jämföra förlossningsrädsla med andra fobier. Vid KBT utsätter sig personen gradvis för det som skrämmer henne, ex spindlar eller öppna platser. Vid förlossningsfobi är det inte möjligt på samma sätt. Därför brukar förlossningsrädsla inte räknas in bland övrig fobier eller behandlas på samma sätt. Det är ungefär samma sak med tex emetofobi.
    Jag måste åxå säga att jag tycker att du har en väldigt tråkig attityd och jag uppskattar definitivt inte din ironi. I min fråga där jag undrade över vilken studie du hänvisar till så är jag inte intresserad av KBT generellt sett. För det kan jag redan tillräckligt mycket om. Jag är intresserad av den studie som visar att kvinnor inte vill bli av med sin rädsla och istället väljer snitt. Men den studien har du fortfarande inte hänvisat till.

Dessutom behöver det inte röra sig om en specifik förlossningsfobi utan rädslan kan vara sekundär och grunda sig i tidigare erfarenheter och upplevelser eller andra psykiska trauman. I de flesta fall kanske inget som går att "bota" på 9 månader och framförallt kanske inget man ska försöka "bota" under en period i ditt liv när många redan är extra sårbara. Studier visar däremot att förlossningrädsla oftare kan vara kopplad till PTS än till fobi. Och PTS är inget som går att bota på en si sådär 9 mån.
Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...