• Bina

Hemskt läkarbesök om snitt...

Ser att någon ifrågasätter eller efterfrågar lagar...

Mål för hälso- och sjukvården

2 § Målet för hälso- och sjukvården är en god hälsa och en vård på lika villkor för hela befolkningen.
    Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården. Lag (1997:142).

Krav på hälso- och sjukvården

2 a § /Träder i kraft I:2007-01-01/ Hälso- och sjukvården skall bedrivas så att den uppfyller kraven på en god vård. Detta innebär att den skall särskilt
    1. vara av god kvalitet med en god hygienisk standard och tillgodose patientens behov av trygghet i vården och behandlingen,
    2. vara lätt tillgänglig,
    3. bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet,
    4. främja goda kontakter mellan patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen,
    5. tillgodose patientens behov av kontinuitet och säkerhet i vården.
    Vården och behandlingen skall så långt det är möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten. Olika insatser för patienten skall samordnas på ett ändamålsenligt sätt.
    Varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården skall, om det inte är uppenbart obehövligt, snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd. Lag (2006:493).
    -----------------------------------------------------------

Även socialstyrelsens expert inom obstetrik-gynekologi (alltså docent och överläkare) har uttalat sig om att ingen skall bli nekad snitt om det är vad man känner att man behöver får att må bra så att hålla på och säga till någon att inte bli gravid om man inte vill föda vaginalt är helt förkastligt!!

------------------------------------------------------------

Hoppas det löser sig för dig TS, är du intresserad av att ta del av uttalandet jag nämner ovan är du välkommen att hojta till mig via PM då det inte känns roligt att lägga ut ett mail här.

• Bina

PussPrinsen... jag håller helt med dig, jag tycker man skall vara öppen för det stöd som erbjuds men aldrig bli tvingad eller utsatt för hårda övertalningsförsök.

• Bina

Caro Lin e >>> hjälp? Vad är det? Jag skulle antingen få våndas igenom vaginal förlossning med följder som ingen kan veta vad dessa skulle bli eller få propsa på ett snitt... det var mina alternativ till hjälp.

Svar på tråden Hemskt läkarbesök om snitt...