• Dist

Tips på garderob vid snedtak?

Vi har just köpt ett hus med snedtak uppe i sovrummet. Väggen är 140 cm innan taket börjar sin lutning. Vi har tänkt ha sängen vid en vägg och garderober längs den andra. Har ni några tips på hur man gör? Jag har läst mycket om att man sätter skenor och skjutdörrar men det verkar så dyrt!!!
    Vi har ett gäng garderober för full takhöjd och vi undrar om man kanske kan såga dem så att de passar perfekt i vinkeln under taket. Någon som gjort det? Man får väl flytta på de översta korgarna och flytta ner klädstänger men det kanske funkar? Ge mig tips!

• Svar på tråden Tips på garderob vid snedtak?
  • Heidi1

ibland kan man köpa garderboer me skjutdörrar o skenor på blocket.

annars borde din ide funka oxå

• Mia83

Tror det bästa faktiskt är att sätta inredningen direkt på väggen och sätta dit skjutdörrar. Det är nog enda sättet att få ut mesta möjliga av utrymmet. Vill man hålla kostnaderna nere kan man ju göra dörrarna och inredningen själv, och bara köpa skenorna.

• lill linda 82

annars kan ni ju bygga egna i trä vilket inte alls är dyrt om man är händig.. det ska vi göra i barnens rum för där är det snedtak ända ned till golvet.

• HellviHumle

Ja det går att såga av garderoberna. Ett jäkla mätande bara. Det underlättar om det är spånskivegarderober. Om det är dubbel masonit så måste du lägga i en träribba i överkant, mellan skivorna alltså.

• Dist

lill linda 82: Okej...vad använder ni då för slags trä?

• Dist

HellviHumle: jag vet inte vad det är för material i garderoberna. Det skulle vara enklast (billigast iaf) att såga till dem vi redan har...

• Mia83

TS

MDF bör ju vara bra att bygga med, men det kanske kan gå med spån också? Det är ju billigare.
    Skulle nog välja MDF till en fristående garderob, men om man skruvar fast dem i väggen blir det ju lite stabilare.

• lill linda 82

www.did.se/ccbygg/default.asp&meny=artiklar&kat=93&article=360&sok=y

vet inte om länken funkar för dig men ungefär såhär kommer vi bygga ialf.
    om inte länken funkar så sök på garderob på den sidan så får du tips (garberoben de byggt i hallen).

vi ska även bygga in sängarna under snedtaket så det finns förvaringsutrymmet under dem.
    det finns oxå beskrivning på det oxå på den sidan.

• lill linda 82

spånskiva blir väl rätt svajigt om man sa måla?beror ju på tjockleken iofs. dessutom inte så hållbart tycker jag om man stöter i dem med tex dammsugaren hårt då man städar.

Svar på tråden Tips på garderob vid snedtak?