• Dist

Tips på garderob vid snedtak?

Vi har just köpt ett hus med snedtak uppe i sovrummet. Väggen är 140 cm innan taket börjar sin lutning. Vi har tänkt ha sängen vid en vägg och garderober längs den andra. Har ni några tips på hur man gör? Jag har läst mycket om att man sätter skenor och skjutdörrar men det verkar så dyrt!!!
    Vi har ett gäng garderober för full takhöjd och vi undrar om man kanske kan såga dem så att de passar perfekt i vinkeln under taket. Någon som gjort det? Man får väl flytta på de översta korgarna och flytta ner klädstänger men det kanske funkar? Ge mig tips!

• Svar på tråden Tips på garderob vid snedtak?
  • Mia83

lill linda 82

Nackdelen med spån är väl främst att det kräver mkt underarbete innan målning, medan tätare material är lättare att måla.
    Tjockleken kan man ju välja efter behov, oavsett material.

• Bast

Vi har "vanliga" traditionella garderober i vårat sovrum, och de är liksom snedsågade så att garderobsdörrarna är hela framtill, men det går inte att ha hyllor hela vägen upp i garderoben. I den ena av garderoberna har vi två Elfabackar på varann, och det går precis in. I andra garderober har vi stång högst upp, och hyllorna längre ner.
    Funkar kanon med tanke på utrummet!

• HellviHumle
    Dist skrev 2007-04-26 13:12:57 följande:
    HellviHumle: jag vet inte vad det är för material i garderoberna. Det skulle vara enklast (billigast iaf) att såga till dem vi redan har...
    Det upptäcker du, om inte förr så när du börjar såga. Annars känns spån tyngre. Masonit ligger i två lager med wellpapp el likn mellan.
  • Dist

Bast: Har ni sågat till garderoberna själv? Var det isf lätt eller svårt?
    Tycker det låter som en bra idé att ha vanliga garderober som man lixom passar in själv. Man får ju så klart modifiera inredningen lite men det bör ju funka :)

• Smilla10s Gubbe

Så gjorde jag med IKEAs vanliga dubbel-garderobsstommar! Förstärk gärna garderobens övre del med vilkeljärn i snedtaket! Skåpen passade som handen i handsken mot snedtaket! Är du orolig för att de tinte ska bli jämnt och snyggt mot taket, så kan man ju sätta skjutdörrar framför skåpen...det ska jag göra!! Man får ju naturligtvis inte plats med lika många hyllor/lådor, men har för mig att jag fick plats med ca 5 lådor....valde sedan att placera TVn på en hyllplan i snedtaksdelen där inga lådor passar...perfekt att kunna "bli av med" den när man inte tittar!

Angående skjutdörrarna så är det ju ganska dyrt, men det går ju att endast köpa skenorna och bygga dörrarna själv av t.ex. MDF.

• Saris2

Om man vill göra det riktigt enkelt och billigt kan man ha enbart draperi som garderob.

• Bast

Dist, de satt på plats när vi flyttade in, men vad jag kan se så kan det inte ha varit allt för svårt!

• HellviHumle

Om man inte har tummen precis mitt i handen så är det inget större problem.

• Dist

Känns bra med era svar nu! Ingen som avråder från att sätta sågen i garderoberna iaf :) Jag har en väldigt händig far så han får nog hjälpa mig! Hehe...

• HellviHumle

Kör hårt. Fram med sågen och kaffet.

• Dist

Hehe, det ska jag göra! Inte riktigt ännu dock, vi flyttar in till hösten! Men jag vill ju ha klart för mig hur jag ska göra så att jag inte står där helt utan garderober när det är dax!

• Shagwell

Eller att bara använda en skiva på ena hållet och ha tyg/typ lamellgardin eller så istället för en garderobsdörr. Kan det bli billigare & enklare?

• lill linda 82

mia83 - jo precis.. har byggt en lekbänk till barnen i sånt material så jag vet det.

Svar på tråden Tips på garderob vid snedtak?