• BuoBä

OT: hur funkar det med visum?

Vi ska eventuellt åka till Asien och jobba i ca 6 månader. Nu undrar jag hur det fungerar med arbetsvisum. Vi kommer vara anställda i Sverige och få vår lön utbetalad som vanligt, men vi kommer jobba från Asien. Behöver vi ändå arbetsvisum? Nån som har koll?

• Svar på tråden OT: hur funkar det med visum?
  • BuoBä

Sydkorea.

Vi har listat ut att vi behöver visum, men undrar om vi behöver arbetsvisum eftersom vi inte kommer ha en koreansk arbetsgivare.

• jsmfb

Det är nog bäst att ringa deras ambassad och kolla. Om ni anländer som turister får ni ju ett visum på tre månader. Jag har hört att det är svårt att ordna mobiltelefon o.dyl. som utlänning men ni kanske har kontakter?

• BuoBä

Vi har ringt ambassaden, men personen där pratade knackig svenska och ännu knackigare engelska

Vi har koreanska kontakter så vi får väl helt enkelt ta hjälp av dem med att ta reda på vad som gäller.

Grejen är att för att få ett arbetsvisum måste man lämna in sitt pass till ambassaden i minst en vecka och det slipper vi gärna.

• BuoBä

Tack för länken. Allt pekar på att vi måste ha arbetsvisum och därför måste lämna in våra pass. Olämpligt nog skulle det (om Koreaflytten blir av) bli mitt under semestern. *mutter mutter*
    Nåja, svensk sommar är fin

• jsmfb

Det är det väl värt när ni sedan får vara i Korea i flera månader. Jag skulle jättegärna åka tillbaka dit...

• Singha

Lämna in passen kan du väl göra i förväg, så slipper du göra det mitt i semestern... Man söker ju visumet för en viss period... o det går ju att ansöka om så fort man vet när man ska vara där o har fått ok från arbetsgivaren - eller?

Svar på tråden OT: hur funkar det med visum?