Inlägg från: Anonym (Annan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annan)

Lön inom psykiatrin

Knasiga morsan skrev 2007-04-26 19:08:37 följande:
    Själv
    så har jag en timlön på 97 kronor och sedan kommer semesterersättning
    på det med 10%... Är detta en bra eller dålig lön??
    En ganska dålig skulle jag vilja säga, ska du jobba i landstinget? 97 kr/timmen ger en månadslön på strax över 16000 kr, och det är inte speciellt bra. Landstinget betalar skamligt dåligt, vårdyrken borde vara mer välbetalda än så med tanke på att de möter och tar hand om människor i behov av vård och omsorg.
  • Anonym (Annan)
    Anonym skrev 2007-04-27 18:22:16 följande:
    Läste i en annan tråd att de som jobbar inom handeln tjänar 23000... Låter inte klokt i mina öron.. Som kassabiträde...När vi som jobbar inom vården med allt det ansvar som det innebär tjänar så dåligt....
    Fast man får tänka på att handeln är en vinstdrivande sektor, handlarna tjänar mycket pengar och då går de anställdas löner upp också. Fast jag håller med om att vårdpersonalen betalas usla löner med tanke på det jobb de gör. Nu har ju inte en skötare eller undersköterska så extremt mycket "ansvar" (är utb usk/skt ioch har arbetat som båda samt i handeln) men med tanke på att de arbetar med mnänniskor med sort omvårdnadsbehov så är de för dåligt avlönade. Men de har ett riktigt dåligt fackförbund också, jämföre man så är det väl bara restaurang som är sämre på att förhandla upp medlemmarnas löner.
  • Anonym (Annan)
    Terryleene skrev 2007-04-29 09:26:44 följande:
    Men allvarligt, man kan inte påstå att 15500 (som är det jag har) är en bra lön. Jag är skötare och har jobbat i två år. När jag började hade jag 14800. Det är pissdåligt!
  • Anonym (Annan)

Jag hade 13000 kr/månaden som utbildad skötare i akut psykiatri. Inget risktillägg. Ob-tillägget var skitdåligt (och är). Nu var detta visserligen 7 år sedan, men ändå. Jag trivdes jättebra i psykiatrin, men tyvärr kunde jag inte försörja mig på lönen så jag bytte jobb.

• Anonym (Annan)

Det blev lite fel i inläggen, jag skulle citera Terryleene men inlägget skickade iväg sig själv så det blev två =/

• Anonym (Annan)

90 kr/tim är en RUSKIGT dålig lön! Det är under 15000 kr i månaden för en heltidstjänst och det kan omöjligt ses som ens en okej lön 2007! 74:- är ca 12500:- för en heltid och det övergår mitt förstånd hur man kan acceptera en sådan låg lön även om en viss del provision tillkommer. Har man inget val så har man förståss inte det även om lönen är dålig, men jag skulle ge hela min sjöl i letandet efter ett nytt arbete.

• Anonym (Annan)
    Knasiga morsan skrev 2007-04-29 17:07:14 följande:
    Mm men det är lite så också att hitta ett jobb som passar en och som
    lönen är bra och där man ska trivas! det handlar också om att trivas på
    sin arbetsplats... Men han letar jobb för fullt men det finns inga jobb
    att erbjuda här där vi bor.. Och han har inte heller någon utbildning
    (förutom gymn) så därför så minskar chanserna för honom att få ett
    annat jobb...Men
    jag kan ju säga det att en tjej som jobbar på min sambos jobb som också
    har grundlönen 12500 får ut cirka 30 000 i månaden bara för att hon har
    så pass mycket i provision. Så det är lite hur man kan anpassa sig
    efter jobbet också..MEN Annan -- vad jobbar du som då och hur mycket har du i lön??
    Jag jobbar som kontorist och får 136 kr i timmen vilket är strax över 23000 i månaden.
  • Anonym (Annan)
    CityMama skrev 2007-04-29 19:05:45 följande:
    jag är anställd som mentalskötare och har 20200 kr i månaden + ob.vad blir det i timlön? 140 kr nånting.... orkar inte räkna
    Det blir 121:68 i timmen exkl ob:t
  • Anonym (Annan)
    kidA skrev 2007-04-29 20:55:29 följande:
    jag jobbar som skötare. har 15000 på en heltid där (privat vårdbolag).
    är dock "bara" timmis. ingångslönen på akutpsyk på landstinget här är
    14500 för en mentalskötare med utbildning.
    Härligt, lönen har bara gått upp med 1500 på sju år! Skrämmande!
Svar på tråden Lön inom psykiatrin