• Freiya

Panel i badrummet?

Jag har sett att flera har målad panel/pärlspont i tex gästbadrummet. Hur funkar det?
    Har ni målat med våtrumsfärg då eller vad?
    Jag skulle vilja ha det i vårt lilla badrum. där finns toa, handfat och tvättmaskin. men ingen dusch eller så, så det blir ju inget våtutrymme som ett duschrum.

• Svar på tråden Panel i badrummet?
  • mimmi006

Freiya- jag har också funderat på att ha det och det verkar som att det räcker med att väggen under är tätad. Panelen kan man måla i vanlig färg och om du har ett ganska torrt utrymme så går det nog bra!

• Freiya

ok, ja jag tänkte också så. vi har ju våtrumstapet under. då kanske vi skulle ha kvar den isf, så e det iaf tätt under om det skulle komma in fukt.

• Clio

Att inte fuktspärra under är inte godkänt. Du kan alltså inte räkna din gamla våtrumstapet som fuktspärr. Men är det inte ett duschutrymme så är det säkert inga problem utan att det bara är typ toa och handfat.

• pr32

Min syster har det i deras BADrum, men just i duschhörnan har de våtrumstapet, men resten av bdarummet har målat helpanel. Jättesnyggt!

~¨~¨~om musik är kärlek, så spela!~¨~¨~
  • Clio

Min bror hade likadant, panel på väggarna men hade kaklat just in duschhörnan MEN du måste fortfarande fuktspärra under i HELA badrummet för att det ska vara godkänt. Vi är snart klara med vårt badrum och vi har målat vårt pärlspontstak i en spec. badrumsfärg.

• Freiya

ok. ja fuktspärra e nog bra att göra igen då.
    vill inte bli tvungen att bekosta en vattenläcka själv :/

• Clio

Tänk på att fuktspärren kostar ganska mycket, mer än vad man tror, så ni tar med det i era beräkningar.

• mimmi006

Jag har sett i utländska inredningstidningar att det finns kakel som ser ut som panel. Har någon sett det här i sverige?

• Clio

I tidningen drömhem och trädgård nr 3 så på sid 153 finns en annons från huntonit www.huntoni.se om just fäggpanel med kakelutseende

• mimmi006

Jag menade tvärtom ... kakel som ser ut som panel, jag vill inte ha panel som ser ut som kakel!

• Clio

korkat av mig. läste helt fel, tyvärr kan jag inte hjälpa dig där

• oOmejaOo

vi har gjort så i våran andra badrum. Där finns våtrummstapet och plastmatta. Vi har satt upp panel på alla väggar utom där man duschar, i vårat fall runt hela badkaret. Vi fuktspärrade hela badrummet för att vara helt säkra, sen målade vi med våtrummsfärg på väggarna. Panelen målade vi med vanlig lackfärg. Målade även plastmattan.
    Så visst kan du ha panel i gästbadrummet, det är absolut inga problem.

~♥ vi ska bli tre ♥~
Svar på tråden Panel i badrummet?