• LinaoMatilda

Måste inredingen ha samma stil i hela huset?

Vi har nyligen flyttat till ett hus byggt 1907. Jag gillar gamla möbler och försöker ha inredning som passar till huset. Men så har vi en del möbler som är mer moderna, typ Malm byrån från Ikea. Jag vill ju även använda dessa möbler. Kan jag ha dem i sovrummet, även om den stilen skiljer sig från resten av huset?  (nu kommer jag ju att ha kvar dessa möbler men vill veta om jag gör ett stort regelbrott)

Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Måste inredingen ha samma stil i hela huset?
  • Bei Bei

Varför bry sig om vad andra tycker? Inred som NI trivs med! Det är ju ni som ska bo där. Jag tycker absolut man kan blanda, bara det "passar" ihop.

♥ Ronja ♥
  • Lola Jämtland

Nä, blanda du, även i olika rum!

Det ger bara ett roligare intryck tycker jag!

Det kan lätt bli för mycket om det är samma stil överallt.

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • LinaoMatilda
    Bei Bei skrev 2007-04-27 06:29:39 följande:
    Varför bry sig om vad andra tycker? Inred som NI trivs med! Det är ju ni som ska bo där. Jag tycker absolut man kan blanda, bara det "passar" ihop.
    Näe det är sant Och som sagt så kommer vi att behålla det som det är. Vill bara veta vad andra tycker
    Det syns inte att man är ful om man går fort och skrattar mycket!
  • Mint

Äh, vaddå. Det viktigaste är ju att det blir harmoniskt och mysigt, och det kan det bli oberoende av stilbrytningar tycker jag. Tvärtom kan rätt slags stilbrytningar vara riktigt snygga, typ en 1800-tals-krusidull-byrå med 20-talskonst och en snygg vit designlampa från 70-80-tal.

Det är nog viktigare att färgskalan är någorlunda trivsam och inte spretar åt exakt olika håll. Jag satsar på mörka trämöbler med eventuella metalldetaljer i svart (tänk string-hylla), vita väggar och färgdetaljer i främst grönt och rött. Det gör ingenting då att våra möbler kommer från olika tidsperioder, det är snyggt oavsett.

• Elinore

jga kan tycka att det är finast om hela huset/lägenheten har samma tema eller still...eller iaf en röd tråd som följer med...
    har man tex ett lantligt kök, gammaldags badrum osv... så hade jag kanske inte gjort ett hyper-spejsat vardagsrum men, det är jag det...

• mimmi006

Jag tycker att det är snyggast att ha samma stil, det syns att man vet vad man vill då och det blir mer harmoniskt... men måste!? Nej, absolut inte

• PD77

Det är helt okej att blanda. Jobbar själv som inredare och jag har blandat mycket. Så länge man gör det med måtta. Men det är bäst att inte överdriva åt något håll. Alltså: ha inte ett supermodernt sovrum och ett gammeldags nuttiputt-vardagsrum med krims och krams. Man kan låta rummen mötas halvvägs (om du förstår vad jag menar) Undvik att blanda träslag också, i ett och samma rum. Alltså: Det är inte att rekomendera att ha tex. ett ekskåp, en byrå i bok, en hylla i furu osv. i samma rum. Det ger ett mer harmoniskt intryck om allt går i samma "färg". Är helt ok att ha kanske 2 olika träslag/färger.

I allmänhet så tycker jag att folk får göra precis som de vill, så länge de trivs. Men tänkte att du kanske vill ha lite tips. Vill du ha mer tips så säg till bara. Det är så roligt att kunna hjälpa lite.

• Det blåa huset

Olika stilar i olika rum är fint. Bäst av allt är att ha en stil som passar just dem som bor i huset - oavsett om det är blandat så det bländar eller ej.

♥Are 19/5 2006♥ www.nogg.se/sandran
Svar på tråden Måste inredingen ha samma stil i hela huset?