Västgötska ord
Jag samlar på roliga västgötska ord. Vad kan ni för några?
- Öffsadôpp
- Dröschla
- Hele
Västgötska frågesporten
Jag samlar på roliga västgötska ord. Vad kan ni för några?
- Öffsadôpp
- Dröschla
- Hele
Västgötska frågesporten
Ingen dans på rosor
Har heller aldrig hört köva för snöflinga... Jag får fråga pappa om han känner till det, han är en riktig västgöte..
Frågade min oerhört västgötske far om han kände till ngt ord för snöflinga. På tre röda sekunder kom "menar du köva?" Så visst är det fler än "ingen dans på rosor" som känner till det!
Sen säger mina föräldrar sällan ordet händer utan säger "guller" istället. Hmm... hur ska jag förklara uttalet... u-ljudet är inte samma som i buller utan så som u låter när man säger det i alfabetet, är ni med?
"Trö int där för då schukker du" *Trampa inte där för då sjunker du* Couckler *Typ lercouckler, alltså ler klumpar*
Homma är ett jättebra ord som min mamma från falköping använder, betyder plocka ut godbitarna. Oftast i sammanhanget "homma inte i salladsskålen"
Couckler använder jag ofta, både om lerklumpar och isklumpar.
När jag flyttade från västergötland förstod ingen vad jag menade när jag sa "slödryck". Är det bara i Skara man använder det?
"slödrick" används i Lidköping också
Hallå! Är det här månne rätt ställe att fråga om ordet skadda eller skaddregn?
Jag har min mormorsfars dagböcker från tidigt 1900-tal, och där beskriver han ett regn med de orden. Han kom från Önums socken, strax öster om Vara.
Skadda är väldigt kraftig dimma med regndroppar. Inget riktigt regn utan mer regn som hänger i luften, hälsar min pappa.
Glömde säga att pappa hävdar att man bara säger "skadda", inte "skaddregn".
Nån mer som känner till ordet "kôta"? Hårt K som i Kalle.
Ah! Tack så mycket, Trinity!