Förstagångsförälder och så himla arg och lättretlig... varför??
Jag förstår inte vad det är med mig och mitt humör??? Känner mig så himla upp och ned hela tiden. Jag helammar min dotter som nu är tre månader men har känt mig så här lättretlig och arg sedan drygt 1 1/2 månad tillbaka.
De personer jag retar mig på och som jag är arga på är de som betyder mest för mitt barn nämligen mina svärföräldrar och min mamma (pappa är rätt bra på att läsa av mitt humör så han anpassar sig).
Till saken hör att min sambo och jag bor ej nära våra föräldrar och släktingar vilket gör att vi måste sova över när vi ska ses. Det innebär ju att vi aldrig får något utrymme att andas och bara vara vi (vår lilla familj) utan då är det nonstop pladder och pjoskande med lillan HELA dagarna... Man får liksom inget utrymme att umgås med henne själv..
Det känns som om de ska "ta över" skötandet av mitt barn, ska gå och bära på henne och peta och prata med henne HELA tiden (små barn behöver ju också lite egen tid för att smälta alla intryck). Sen alla dessa "råd" om hur hon ska skötas osv - som jag inte bett om!!
Det är då jag blir så arg att det känns som om jag ska brista! Men jag visar aldrig någt utan går och håller det inom mig...
Jag förstår inte varför jag känner så här?? Jag har alltid varit en så glad person och jag har verkligen älskat att åka hem till min hemstad och träffa mamma och pappa
Jag känner det som om jag inte vill umgås med våra familjer för att det känns som om de undervärderar mig som mamma och jag är så jäkla mesig av mig att om jag säger till dem att " jag vill att du sitter ned om du ska hålla i min dotter och inte springa omkring och göra tusen andra saker med henne på en arm..." så får jag så dåligt samvete och skäms så mycket att jag mår skitdåligt och ska börja ursäkta mitt beteende och "prata om det" för att få bekräftelse på att jag känner rätt. Så jäkla knäppt!!
Jag känner banne mig inte igen mig själv! Går det här beteendet över?? Min sambo är inte alls likadan och han tycker synd om mig för att jag är så lättretlig och arg...
Hjälp! Har ni haft samma känslor sen ni blev mammor?