• lena76

Hur ska jag få katten att sluta klösa på soffan??

vi har idag en skinnsoffa som är totalt förstörd för att våran katt har rivit på den. Nu har vi beställt en ny soffa, men vad ska vi göra för att katten ska låta bli den?? Nån som har nåt tips??
    //Lena

• Svar på tråden Hur ska jag få katten att sluta klösa på soffan??
  • Nevada

har du ingen klösbräda eller så?

• NightmareQueen

Ja du. Lucka till säger jag. Tror det blir svårt. Ni kan inte stänga ute katten ur det rum där ni har soffan när ni inte är hemma? Lättare att schasa bort den när man är hemma. Kanske skaffa fler klösbrädor. Men kattor har ett sinne för husets soffa och det är svårt att komma ifrån. Vet hur min soffa ser ut, men är tacksam att dom låter bli tapeter och sådant.

• Birgitta2

Har ni låtit den klösa på den gamla soffan så är det nog svårt att få den att förstå att den nya soffan är förbjudet område. Att stryka senap på soffan är nog inget alternativ, inte heller fy-spray som är ganska flyktigt.

För att vänja av vår katt att klösa på möbler så flyttade vi henne helt enkelt varje gång till klösbrädan. Det kan hjälpa att impregnera denna med kattmynta. Och man måste vara envis. Ordentligt envis. Men som sagt, är den van att klösa på en gammal soffa, så kan det bli hopplöst att vänja av henne.

• FruSöderström

En av våra katter var som fan på våran skinnsoffa som vi hade i våran lägenhet. Nu när vi har flyttat och köpt en ny soffa så har han slutat helt. KAN ha å göra med att han är ute så ofta han vill numera då vi bor på landet, eller så gillade han skinn bättre än tyg!

• Silverkatten06

Du måste vara konsekvent. Skaffa en rejäl klösbräda på ställning så att katten kan sträcka ordentligt på sig samtidigt som den klöser och sen VARJE gång katten klöser på soffan så fyar du på den och lyfter den till klösbrädan. Och jag menar verkligen VARJE gång, hur jobbigt det än är. Kommer katten undan med att klösa på soffan en gång så kommer den inte fatta. Sedan ska du berömma katten supermycket VARJE gång den klöser på klösbrädan och det är samma sak där, gå inte förbi och notera att katten använder klösbrädan utan att ge den beröm, då fattar inte katten.

Det handlar om att vara envis och konsekvent, hur tjatigt den än kan kännas om det inte funkar på en gång.

Ett annat tips kan vara att ha en blomspruta med vatten och när katten klöser på soffan så sprutar du vatten på den, men detta funkar bäst om katten har lärt sig vart den FÅR klösa. Låt inte heller katten se dig när du sprutar vatten, då lär den sig att undvika att klösa när du ser, men gör samma sak när du inte är där.

• malincha

Det finns också en spray att spraya på möbler och andra ställen där katter INTE ska vara. Den heter "fyspray" och tillverkas av Dogman eller Catman.

• Silverkatten06

Fyspray funkar inte på nån katt jag känner.

• Kurre räkmacka

aktivera katten! den har väl tråkigt....

• Hadjelina

är inte helt hundra insatt men det kan nog fungera så som silverkatten beskriver. Jag skulle dock rekommendera att fräsa år katten istället för att spruta vatten. Fungerar alldeles utmärkt och du behöver inte ha vattensprutan till hands hela tiden. För att få ena katten att klösa mer på klösbrädan gick jag själv dit och "klöste" några gånger, då kom hon och också ville vara med . Dock får de klösa på både soffa och stolar hos oss. Vårat problem är tapeterna som helst ska ätas upp

• 2007 Mamma

Skaffa en klösbräda han gillar, testa dig fram... Börja med papp-klösbräda och häll på extra kattmynta.
    Och när han klöser på soffan, spruta vatten på katten!

Lycka till!!

Svar på tråden Hur ska jag få katten att sluta klösa på soffan??