• Kinne79

Vad får man inte missa i Tjeckien?

Jag och sambon ska bila i Europa i juli/augusti och ett av resmålen är Tjeckien. 

Jag skulle vilja ha tips på vad man måste se och göra?
    Turistattraktioner och turistfällor?
    Bra restauranger, shopping m.m?
    Nöjesparker, djurparker m.m?

Tack/Trulsa79

• Svar på tråden Vad får man inte missa i Tjeckien?
  • ros72

En resa till Karlsbad, heter ngt helt annat på tjekiska. Är en gammal kurort.

Samt åka till Prag, besöka Kafkas hus. Ät gärna inhemsk korv och ölet är gott. Köp kristallglas mm - är tydligt billigare.

Hoppas att beskrivningen gör det hela intressant.

• Kinne79

Jo, Prag är ju ett måste, man har ju hört så mycket bra om Prag! Så det vore kul att få reda på något som finns "ute på landet".

• ros72

Då är det Karlsbad.

Åkte 1999 en bussresa som gick genom Tyskland-tjeckien-österrike.

Kanske besöka Theresienstadt (koncentrations läger)
    Men "Karlsbad" kurorten kanske kan vara rolig att se. Men ni har kanske möjlighet att göra spontana utfärder vid vägen.

Förslag kolla med konsulatet eller biblioteket. Kanske bättre med en turist guide.

kram och lycka till

• Skogshallon

Karlsbad = Karlovy Vary på tjeckiska. Jättefin gammal kurort.

Hade ni tänkt utgå från ex Prag då ni är där nere eller ska ni bila runt? I Prag finns det ju hur mycket som helst att se, en dag där kan vara lite lite...

Norr (?) om Prag finns det ju en benkrypta som man kan besöka, finns även kristallfabriker med bra priser... Koncentrationslägret i Terezin (som ros72 skriver om) ligger rätt nära den tyska gränsen och är ju intressant att besöka.

• MosterMaja

Någonstans i Prag finns en STOR marknad med massa märkes-rip-off och allt mellan himmel och jord till riktigt bra priser! Dessutom hör det ju till att pruta där nere vilket är sjukt roligt! Absolut värt några timmar!

Tyvärr vet jag inte vad det heter eller var det ligger då jag var där med Ölvemarks så jag "hittade" det inte själv.. Men någon annan kanske vet?!

Terezin vill jag också rekommendera, precis som de andra..det är en stark upplevelse att besöka koncentrationsläger.'

Ha en bra resa!

• Skogshallon

Menar du marknaden med asiaterna som drar in en bakom ett skynke för att sälja massa "märkeskläder" till "specialpriser"?
    Håller med om att det är en kul marknad och man kan verkligen pruta mycket! Åkte dock taxi dit så jag kommer inte heller ihåg exakt var det ligger, är däremot inte så långt ifrån Hilton Hotel, men knske finns fler än ett i Prag....

• Kinne79

Tack för alla era tips!

Märkeskläder till specialpriser låter kul

Terezin, är det stort? Vi kommer nämligen även att passera Polen.

• MosterMaja

Skogshallon
    Ja precis! Man får passa sig lite för de som vill "dra in en bakom"..en del av dem är riktigt skumma, två kompisar råkade illa ut och blev till o med slagna. :-O Men är man bara försiktig och hård tillbaka så är det bara roligt! Många vill lura en till överpriser eftersom de vet att det är mkt dyrare "hemma" i Skandinavien, men man kan få ner priserna ordentligt!! Älskar att pruta!
    Där är det verkligen "Speciel price only for you my friend" och "This price and coffee for me" HAHA

Trulsa
    Om ni ska genom Polen tycker jag nog att ni ska besöka Auschwitz istället..det är morbidturism på hög nivå! Dock måste man tåla mycket för att klara av det då man verkligen får se sanningen där, Terezin är lite "snällare".. Men det är verkligen en upplevelse, dock inget jag skulle göra om, det räcker med en gång!

Det verkar som ni ska åka runt halva Europa?! Kul!

• Kinne79

MosterMaja-
    Jo, det blir en stor del av Europa är det tänkt.
    Blir nog Auschwitz istället, jag har redan varit där. Men då var jag 15 och sambon har aldrig varit på något. Vi ska till Polen det sista på semestern så då gör det inte så mycket att man blir nedstämd, vi ska ju ändå bara hem

• MosterMaja

Hur länge ska ni vara borta?

Är inte lite avis, jag älskar att bila, särskilt i Europa, det är vackrare än man kan tro

Haha, smart att ta Auschwitz sist..det är ingen stämningshöjare direkt, men som sagt en enorm upplevelse! Jag var nog oxå runt 15, om ens så gammal, när jag var där och då mådde jag så dåligt så jag nästan svimmade..det är så "svart på vitt" där. Men nu i höstas när jag var i Terezin var det mest intressant! Så kanske att man skulle ge Auschwitz en ny "chans"..

Svar på tråden Vad får man inte missa i Tjeckien?