Inlägg från: Siberg |Visa alla inlägg
  • Siberg

Jordnötter i mat till en tre åring?

Har hört att man ska undvika nötter til barn för allergirisk..
    Men hur gör ni? Skulle ni ge kyckling med jordnötssås till en treåring? Är jag bara larvig som frågar?

• Svar på tråden Jordnötter i mat till en tre åring?
  • Siberg

Nej det har vi ju förståss inte.. Kanske bara är knäpp.. Vet inte vart jag hört det att man ska undvika sånt....

• Siberg

Jo, det förstår jag när de är hela.
    Men i mat är de ju hackade, så då finns ju inte den risken.
    Mera allergirisk jag tänkte på.

• Siberg

Crazy baby - Då finns det alltså större allergirisk för barn. Vet du upp till vilken ålder man brukar säga? Som sagt min dotter är lite över 3 år.

• Siberg

Isolde - OM du läser vad Crazy Baby skrev i sitt inlägg

"Barn ska inte äta jordnötter pga allergirisken och kvävningsrisken! Tydligen är jordnötter superlätta att sätta i halsen, gäller både stora som små!"

Pga allergirisken.... Då frågade jag henne om hon hade hört ngn ungefärlig ålder då allergirisken inte var så hög längre..
    Inte så fel att fråga tycker jag.
    Jag vet att de andra kommenterar mestadels kvävningsrisken.
    Jag är inte helt dum i huvudet trots allt.. ;)

• Siberg

Happy Bunny - tack för länken!
    Min dotter fick tillslut då käka kycklingspett med jordnötssås i fredags.
    Var rätt skapligt iaf tyckte hon!

• Siberg

Vi har inte heller några allergier i familjen så hittills har dottern käkat det vi käkat..
    Men just jordnötter i mat är inte ngt vi använder oss av särskilt ofta, så detta var första tillfället.
    Därför dök det upp frågor..
    Jordnötter i skål har inte varit på tapeten för oss eftersom jag tycker det är rätt uppenbart att de är lätta att sätta i halsen.
    Men det verkar varit en bra fråga för det fanns många som inte ens tänkt tanken på att det kunde vara fel att ge barn olika sorters nötter för tidigt.
    Jag är väldigt tacksam för alla svar!
    Trevlig valborg på er allihop!

• Siberg

Är det "Äkta" jordnötssmör måste ju allergirisken vara densamma.
    Vet inte hur pass utblandade en del är..

Svar på tråden Jordnötter i mat till en tre åring?