• Googels

Engelska Tråden *** del 6 ***

Jumblie skrev 2007-06-17 22:19:45 följande:
    Är det någon som vet hur det funkar med försäkringar för barn i Storbritannien? Tecknar man speciella barnförsäkringar som i Sverige?
    Så vitt jag vet gör man inte det. Vi har inte gjort det för vår lilla på 4 månader och har aldrig hört talas om något sånt här (bor i Skottland). Blev faktiskt lite förvånad när jag jag hörde barnförsäkringar nämnas här på FL och insåg att det verkar vanligt (om inte ett måste) i Sverige.
  • Googels
    Jumblie skrev 2007-06-19 10:41:54 följande:
    Googels: Var i Skottland bor du?
    Jag bor på västkusten, ca en timme utanför Glasgow i en liten by strax utanför Greenock.

Såg att du oxå var på väg hit, vart ska du flytta?
  • Googels

Rutiga Rutan skrev 2007-07-03 22:36:45 följande:

Vi tittade just på Ramsays "F word" på TV där Ricki Gervais gästade. De hade hemskt kul åt den svenska chokladen "Plopp" och åt danska snapsen "Spunk".
    Jag tänkte oxå på det när jag kollade på F Word. De nämnde både Plopp och Käck (den där lakritskolan, fast de uttalade det Kack) och nåt annat oxå har jag för mej för ett tag sen på ett program på UKTVFood och hade väldigt roligt åt bajshumorn i det hela.
    Amerikanare som brukar tycka att engelsmän är sååå sofistikerade måste ha missat den delen av den engelska kulturen...
  • Googels

Rutiga Rutan skrev 2007-07-04 12:27:04 följande:

Min första riktiga kulturchock var när jag gick på min första Christmas do efter 6 månader i England. Jösses ! Snacka om Jekyll och Hyde.... Alla var skitfulla, kräktes och var rätt grova. De som ser så städade ut i kostymer på dagarna...Och om det händer i sverige på firmafest, så har personen i fråga ågren i typ 3 månader och när det är dags för nästa års fest så kommer alla ihåg den som var full. Troligtvis så deltager inte ens fyllbylten från förra året. Men här är det som att vara tillbaks på gymnasietiden när man nästan skryter om hur full man var, hur lite man kom ihåg och hur mycket man spydde
    [/citat]

Känner oxå igen det där och blir fortfarande lite ställd när min chef, som visserligen bara är några år äldre än mej, pratar om hur sliten han är en måndag morgon för att det har varit en hård helg.

Mrs G skrev 2007-07-05 22:54:43 följande:
    [citat]
    Är det någon som kan hjälpa till med vaggvisor eller andra barnvisor på engelska? Min walesiske make kommer inte ihåg några visor eller barnrimm. Kanske en hänvisning till någon webbsida?
    Här hittar du en del:-
    www.babycentre.co.uk/baby/sleep/lullaby/
  • Googels
    YokohamaNr2 skrev 2007-07-12 17:05:43 följande:
    Morriz,Vet du mojligen hur det funkar med MAC? jag vet hur jag far svenskt tangentbord sa att jag kan anvanda a, a och o men problemet ar att da flyttar sig fragetecken och dylikt och jag har ingen aning om var de tar vagen
    Här kan du se den svenska keyboad layouten. Om man för musen över Caps, Shift och AltGr så ser man vilka alternativ tangenterna får.

www.microsoft.com/globaldev/keyboards/kbdsw.htm

Kommer jag ihåg rätt så är det i stort sätt samma på en MAC, största skillnaden är väl att det finns en annan kontrol/apple tangent där, fast det var ett antal år sen jag använde en MAC så det är kanske mer som skiljer.
Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***