• Mamasnest

Engelska Tråden *** del 6 ***

Morrizz: Då kanske jag också ska uppdatera i ämnet "föräldrapenning med utlänsk pappa". Den här gången får jag alla föräldradagar automatiskt och de 10 pappadagarna kan jag överlåta till någon annan som vill vara hemma och hjälpa mig i samband med förlossningen.

A new idea is like a child. It's easier to conceive than to deliver.
  • Mamasnest

"Tender loin" trodde jag att oxfilé heter. FAst jag pratar ju en del svengelska numera så jag kan ha fel.

• Mamasnest

På Arbetsförmedlingen sa de att det inte var någon idé att min sambo sökte jobb om han inte kunde svenska. .

• Mamasnest

maccie: Vad kul, vi bor i Karlstad! Kommer du härifrån?

• Mamasnest

Men vad är då tenderloin??

• Mamasnest

Är det någon som vet hur lång handläggningstid det är på att söka svenskt medborgarskap? Sambon har skrivit på ett norskt arbetskontrakt men nu visade det sig att det kommer att ta 3 månader innan hans arbetsvisum går igenom. Han kan ju inte stå utan jobb så länge! Med ett svenskt medborgarskap slipper han visumet, men går det fortare att skaffa fram det?

• Mamasnest

Ok, jag trodde att det skulle gå rätt fort med medborgarskapet eftersom han haft uppehållstillstånd så pass länge nu. Hm, jag får kanske ringa och kolla...

Xcena skrev 2007-06-05 09:34:10 följande:
    Mamasnest: Tyvarr kan det nog ta lika lang tid om inte langre. Det tag nog 3-4 manader for min sambo som ar Engelskman. Och jag ringde och skrev brev ocksa for att forsoka oka farten.
  • Mamasnest

Nu har jag satt ytterligare en halvkanadensare till världen. Sist försökte jag lära kanadensarna lite om svensk kultur genom att föda barn på lucia, den här gången gjorde jag det på midsommar.
    Lilla Emily föddes några dagar innan BF och vägde 4050g och var 53 cm lång. Förlossningen gick rekordfort och hur bra som helst.

• Mamasnest

Tack tack. Jag är själv ganska nöjd med min planering av dagar att föda barn på.

• Mamasnest

Nuså: Inte illa det heller. Min äldsta är född dagen före Valborg (= ytterligare en svensk "högtid") så där missade jag tyvärr med en dag.

• Mamasnest

Grattis grattis! Undra om det skulle funka med den franska national sången, den är jag väldigt bra på.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***