• Fjäril

Engelska Tråden *** del 6 ***

Hejsan!
    Jag passar på att skriva här istället.
    Angående bilbarnstolar. Vi bor i Sverige och här rekomenderar de(eller är det hårdare än så?) att barnen sitter bakåtvända tills de är 4 år. Konstigt att det kan vara så olika mellan länderna eftersom det är samma risker i alla fall.
    Jag vet sedan tidigare att man i England vänder på stolen tidigare.
    När min svåger i UK fick barn så hade de tom. liggdelen av vagnen i bilen. Tyckte det verkade ganska praktiskt på en liten baby men i Sverige får man bara ha det om det finns medicinska skäl. Ganska stor skillnad.

Ha det bra i solen!

• Fjäril

Vad roligt, Billy! Jag älskar att gå på bröllop. Jag hade samma "problem" för några år sedan när vi skulle på bröllop i England. Jag tyckte det var jättevårt att hitta något som var tillräckligt snyggt och inte kostade en förmögenhet. Till slut hittade jag en på Debenhams men de har ju tyvätt stängt sin butik i Sthlm. Har du tittat på tex Joy eller Esprit? Joy kan vara lite mer "tantigt" ibland tycker jag men förr har de haft bra med klänningar. Och på Esprit tycker jag det kommer mer och mer klänningar eller kjolar och toppar man kan kombinera.

Lycka till!

• Fjäril

Hejsan!
    Jag tänkte höra om det är någon av er som bor i Götegorgstrakten och känner för att träffas? Jag jobbar för tillfället deltid och börjar få väldigt tråkigt de dagarna jag är ledig. Vi har än så länge inte så många bekanta i och runt Gbg så det vore kul om det finns någon som känner för att ta en fika någon gång.

• Fjäril

Mrs V: Tänkte fråga eftersom du precis åkt med Ryanair. Är det något som man bör tänka på när man åker med dem? Har de helt tagit bort att man får gå på först med barn på alla flygplatser? Och hade ni några problem att få sitta bredvid varandra? Och fick ni bälte att sätta runt barnet?

Kanske lite "basic" frågor men vi har inte flugit med Oliver förut och ska göra det först i September men vill gärna ha mer info så man vet vad man kan vänta sig.

• Fjäril

Här var det ganska lugnt. Men jag ska inte klaga för jag är själv väldigt dålig på att skriva. Jag har dock ännu en fråga vad gäller bilbarnstolar i UK. (Som jag frågade om för ett tag sedan) Om man hyr bil i England med en barnstol för en (snart) två-åring monterar de den framåt- eller bakåtvänd, tror ni? Jag vill ju naturligtvis att den monteras bakåtvänd men de kanske inte har sådana stolar.
    Känner mig som världens hönsmamma. "Jag tänker då inte göra som alla andra i England för jag är Svensk och alla andra har fel"
    Själv tycker jag det är jobbigt när folk inte kan ta seden dit de kommer men nu är jag likadan själv.

• Fjäril

Hej alla!
    Tack för era åsikter/erfarenheter av bilstolar. Fattar inte att det ska var ett så stort projekt att åka till England. Men det är väl jag som är för petig.

Sjuttiosjuan: Kanelbullar brukar vara okej. Hur avancerat vill du ha det? Smörgåstårta?
    Pepparkakor, Singoalla, Blåbärsmuffins?
    Sill är nog en smaksak. Min svåger bunkrar alltid upp med sill när han hälsat på oss i Sverige. Och för att vi ska få hälsa på honom vill han ha sill.

• Fjäril

Mamasnest: Vad roligt! Grattis!!!Du verkar vara bra på att pricka in "rätt" dagar.

• Fjäril

Angående sängar: Min erfarenhet är att det inte är samma mått i UK och Sverige. Vi har bott på båda ställen och har lakan från båda länderna och det passar inte alltid.

• Fjäril

Grattis Rutiga Rutan!
    Jag har varit gift i snart sex år och tillsammans med min man i 11 men kan fortfarande inte sångerna!

• Fjäril

Billy: Lycka till med klänningsjakten!
    Och ännu mer lycka till inför Englandsresan! Ta med flytväst.

Jag hoppas det torkar upp rejält tills vi ska dit i september.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***