• FreeForAll

Engelska Tråden *** del 6 ***

Halla!

Jag vill veta hur ni andra gor med dagis har? Min son gar pa dagis, kostar £800 i manaden.

Vi far hjalp med £90 i manaden fran Tax Credits men det ar fortfarande ratt mycket vi maste betala sjalva.

Ar det nagon som vet vart vi kan fa hjalp ifran?

• FreeForAll

Rutiga Rutan:

Tack for tipsen. Har pratat med mina arbetsgivare om Child Vouchers igar och dom tittar pa det just nu.

Tycker det ar sa fel att man maste betala sa mycket for barnomsorg.

• FreeForAll

Rutiga Rutan skrev 2007-07-20 13:44:15 följande:

Det blir billigare terminen efter när de fyller 3 år. När de börjar skolan vid 4-5 års ålder är det gratis såtillvida man inte vill ha typ "fritids" före / efter skolan (breakfast club, after school club)Egentligen är det så här med kostnaderna när man tänker efter:Det kostar lika mycket att driva dagis i Sverige som i UK. Dvs en plats för ett barn kostar lika mycket.- I UK betalar föräldern för den kostnaden när man har barnet på dagis (dvs max 4 år).- I Sverige betalar alla som jobbar för den kostnaden via skatten, hela livet oavsett om man har barn eller inte.Så visst kostar det mer här för oss föräldrar, men i gengäld har vi lägre skatter. Så jag ser fram emot när jag blir "dagisfri" och kan få mer pengar att använda till annat...
    Men så mycket lägre är ju inte skatten här? Komme rinte ihåg exat hur mycket skatt jag betalar nu, men det ar väl en 20 %, och sen betalar jag NI och sen council tax. Så jag tycker dte känns som att jag betalar lika mycket skatt i Negland trots att allt inte dras på lönen.
Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***