• Morrizz

Engelska Tråden *** del 6 ***

Välkomna till vår engelska tråd här på Familjeliv (uj, det lät pretantiöst ).
    Vi har funnits ett tag här nu, vi pratar om allt möjligt som har nån slags förankring med engelsk talande personer skämtosido - vi som håller till här vet vid det här laget vad det går ut på och ni som är nya kan väl kika in i dom gamla trådarna.

Del 5: familjeliv.se/Forum-3-45/m16860500.html
    Del 4: familjeliv.se/Forum-3-45/m13903471.html
    Del 3: familjeliv.se/Forum-3-45/m11155112.html
    Del 2: familjeliv.se/Forum-3-45/m9079466.html
    Del 1: familjeliv.se/Forum-3-45/m7253336.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-28 09:06:08:
    Vi har även en lista där man kan se var vi alla finns, var våra respektive kommer från etc.

Senasta listan för tråden:
    familjeliv.se/Forum-3-45/m20100254.html
  • Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***
  • Morrizz

Det senaste vi pratade om i förra tråden var barnbilskydd/stolar i England.
    Elvind ville veta om någon visste något om orten Crawley.
    Jumblie ska flytta till Skottland i höst, vill ha tips.
    Barnmatsburkar i UK - finns det såna med fiskrätter? Verkar som om utbudet är dåligt.
    Ett annat ämne som diskuteras ofta är tvåspråkighet och apropå språk har vi skrattat en hel del åt alla språkliga "felsägningar" vi lyckats med - hur tokigt det kan bli ibland.

Tja, det var lite om mycket...finns massor att läsa om bakåt i trådarna... 

• Morrizz

Jag har tagit med bade de ena och det andra i mitt handbagage genom aren . Bast var det nar jag hade magnetkulor (till mina barn, ni vet dom dar geomags) - da fick kom kora ett test pa dom for att se att dom inte var explosiva .

En gang tog jag med mig en liten sk "airplant" och det var inga problem, men det var ett par ar sen som sagt. Sa lange den inte tar mera plats an tillatna storlek pa det man far ta med ombord borde det val ga?

• Morrizz

hej StoneRoses; du låter som en repris på vår situation

jag är svensk, han britt. Vi fick barn tillsammans och valde att ha gemensam vårdnad om vår dotter. Han har ingenting annat myndighetsmässigt att göra med Sverige, har inget personnummer, inte folkbokförd och arbetar i UK.

F-kassan prövade min rätt till full f-peng o barnbidrag, då UK är ett EU-land och därför har Sverige rätt att inte betala ut pengar om vi skulle fått ekonomiskt ersättning för barn där.
    Hur som helst så existerar inte vår dotter officiellt i UK, så det fanns inget att sätta emot; jag fick hela föräldrapenningen samt också rätt till barnbidrag.

Så här med facit i bagaget hade det varit enklare att ha ensam vårdnad istället för gemensam, då hade jag sluppit allt tjaffs om rätt eller inte rätt till ersättning från F-kassan. Jag fick också krångla lite med att få dom att förstå att han inte existerar här i Sverige, inget personnummer osv, för att få alla f-dagarna tilldelade till mig.
    Men när vi diskuterade det här med gemensam vårdnad eller inte ville han helst inte att jag skulle stå som ensam vårdnadshavare...tex om något skulle hända med mig.

Pappa dagarna kan din pojkvän bara ta ut om han har ett svenskt personnummer och är registrerad hos F-kassan.

Din andra fråga om att flytta till UK och få ersättning finns det andra här som har bättre koll på än vad jag har så jag lämnar den frågan öppen.

• Morrizz

Alltså, jag är ganska säker på att du har rätt att få föräldrapenning medan du är i UK, finns vissa regler för det, kolla med f-kassan.

• Morrizz
    Mamasnest; jo du har ju tjaffsat en gång redan med F-kassan, den här gången vågar dom väl inget annat
    Det där med o överlåta pappadagarna kände jag till, har funnits förut? Eller har vi pratat om det? Hur som haver, bra att möjligheten finns.
    StoneRoses; det är bara kul att kunna vara till hjälp, myndigheter är en enda stor suck ibland.
  • Morrizz

rulli, vad jag har förstått och fått erfara själv av FK är att de numera kollar upp sånt om man bor inom EU. Det var iaf vad de gjorde för vår del.

• Morrizz

RyanAir är jämfört med SAS väldigt stränga med sina bagageregler. Har man "bokat" 2 väskor á 15kg så får den vikten inte överskridas, även om man totalt inte kommer upp i 30kg. Tycker det är en lite fånig regel, man har ju faktiskt betalat för 30kg bagage...
    Hur som helst fick vi snällt stuva om i våra väskor, då den ena var 18kg och den andra 12kg...suck...
    Som MrsV skriver så är det ju ingen dyr historia att köpa priority boarding, fast det känns himlas segt att behöva köa 2 gånger, dels incheckningen samt köpa dessa förturs biljetter...

• Morrizz

Vi försökte hitta BBC1 nätsändning med Terry Wogan, men det verkar som om inte dom sänder den live via nätet. BBC radio sände via webben, men då hade vi ett par minuters fördröjning, så det blev lite fånigt att artisten börjat sjunga i bild men inte med ljud .

Antar att vi får väl skaffa den där parabolen och skyboxen för att kunna se BBC....

• Morrizz

Spännande Rutiga Rutan, har du nån länk där man kan läsa om testet? Har aldrig hört talas om det.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***