Inlägg från: Rutiga Rutan |Visa alla inlägg
  • Rutiga Rutan

Engelska Tråden *** del 6 ***

Man har nyligen skärpt reglerna kring bilbarnstolar i England. Inte med aspekt på bakåtvänd sits men mer kring att barn upp till en viss längd måste ha en stol eller booster seat. Tidigare satt de utan.
    Tror inte det är lagligt att köra med liggvagnsdelen av vagnen även i England. Däremot har jag sett en vagn av märket "Jane" som har en bilbarnstol / liggvagnsdel till vagnen som faktiskt är liggande och godkänd säkerhetsmässigt. Så det är mer en bilbarnstol än en liggvagnsdel. Det lär vara bra för barnen eftersom de ofta sitter i bilbarnstolar ganska länge nu när det finns vagnar som man bara stoppar rock-a-toten i. Sitter de länge i stolen så lär det påverka deras ryggar. Så därför propagerar den här barnvagnstillverkaren (som är spansk förresten tror jag) sina platta bilbarnstolar.

Oj vad svamligt det vart....

• Rutiga Rutan

Mrs V - det ska vara ok inom EU tror jag. Min svärmor och svägerska har köpt plantor här och tagit med sig till Sverige utan problem.

• Rutiga Rutan

ily - min son heter också Leo ! Hur gammal är din Leo?

• Rutiga Rutan

ily - kom på att jag redan nämnt det i den andra tråden. Jag är lite hjärnslö verkar det som
    Måste vara förkylningen som jag dras med...

• Rutiga Rutan

Håll tummarna för mig - imorgon (tisdag) ska jag ta "Life in the UK" testet som man behöver innan man ansöker om brittiskt medborgarskap !

• Rutiga Rutan

Morrizz: Dels står det lite på Home Office hemsida och sedan står det mer detaljer här:
    www.lifeintheuktest.gov.uk/htmlsite/index.html

Det är jättemycket detaljer man måste lära sig - känns som om varje mening är späckad med något fakta. Massa årtal, procentsatser och siffror som jag bara blandar ihop.

• Rutiga Rutan

Inte många ska jag säga - jag har provkört några av övningsfrågorna på mina arbetskamrater !

• Rutiga Rutan

Nu har jag gjort testet och passerade ! Tjojo !!! Det var inte speciellt svårt - men då hade jag pluggat rätt mycket innan också. Hade jag bara gått rakt in och gjort testet utan förberedelser hade jag aldrig klarat det.

Jumblie: Det finns flera orsaker till att jag vill söka brittiskt medborgarskap - dels för att få rösta, dels för att det är lättare att förnya brittiskt pass än att kuska ner till London för att förnya mitt svenska (och min sons) (vi bor i nordvästra England), dels för att min son är född här och vi har inga planer på att flytta till Sverige, dels för att jag vill känna mig som en del av samhället jag bor i och till slut för att man vet aldrig när uppehållsreglerna ändras - vem vet om 20 år ifall man får bo kvar "fritt" som EU medborgare? Och när man är medborgare, eller har permanent uppehållstillstånd, får man även bo kvar ifall man blir arbetslös.

Nu återstår "bara" att fylla i de attans formulären och boka besök hos Register office...

• Rutiga Rutan

Utlandssvenska: Vi kommer skaffa dubbelt medborgarskap, både svenskt och engelskt. Jag kommer också känna mig som svensk även i framtiden men jag känner mig också som en del av det engelska samhället. Jag menade inte att jag inte kände mig utanför, men att jag ville vara officiellt en del av landet där jag bor och kunna rösta osv. Visst har man tillstånd att vara i England som EU medborgare - men bara om du kan försörja dig själv och inte behöver leva av staten. Söker man permanent uppehållstillstånd så har man rätt att stanna även om man inte kan det - men det tillståndet måste man söka om igen och igen varje gång passet går ut.

• Rutiga Rutan

Jag får också hemlängtansattackar ibland när jag ser någon skärgårdsbild med blå himmel och barn som springer runt en midsommarstång.... Men då brukar jag försöka tänka på en slaskig busshållsplats i februari så brukar det gå över...

Fast skämt å sido så kan man ju se det som att vi får det bästa av Sverige - vi är ju alltid bara där på semester.

Svar på tråden Engelska Tråden *** del 6 ***