• Anti75

pityriasis rosea!

Jag har fått reda på att jag fått denna hudsjukdom eller medaljongsjukan som den heter på svenska. Massa utslag på främst magen o överarmarna. Kliar mkt. Tror jag blir galen snart!
    Det ska visst självläka men det tar ca 6-8 veckor!!
    Gah,blir tokig snart!

Nån mer som har/haft detta???

• Svar på tråden pityriasis rosea!
  • Agneta

Hade pityriasis en gång... Läkaren sade dock bara det första ordet. Han förklarade att det var en typ av smittsam hudsvamp (fick ej dela handduk med pojkvännen)... Jag hade ljusbruna prickar/fläckar över hela bålen. Minns inte att det kliade och det lustigaste av allt - jag skulle smörja mig med en slags schampoo för att få bort det. ...ja det gick bort inom några veckor.

• arianne03

Har haft det, men på mig kliade det inte så mycket. Försvann av sig själv efter ca 7 veckor. Diagnosticerade mig själv på nätet, och gick sedan till läkaren som var förvånad över att jag redan visste
    Det som är bra är att man inte kan få det mer än en gång (har jag för mig)

• tsunami

Jag har haft det! Röda, kliande utslag som satt ungefär som en "baddräkt från 20-talet(!)...och det kliade något så vansinnigt! Hade det dessutom på sommaren, och det var varmt. Hade helst lust att "klia mig mot väggarna" var jag än gick!*s* Det Agneta hade, KAN vara något annat, kanske? För som sagt, det kliar så man blir tokig. Enda trösten är att det går över så småningom, men det tar tid, 6-8 veckor stämde på mig iaf.

Och en sak till, det står att det drabbar endast UNGA människor! Du får trösta dig med det, Anti75... Jag har aldrig haft svårt att låta bli att klia på myggbett, men detta var verkligen jobbigt. Längtade efter att få komma hem från jobbet så att jag kunde använda en rivig svamp och klia tillbaka ordentligt! Nä, ska sluta skriva det där ordet, förlåt!

• Anti75

Agneta.. Det du hade är en annan form av pityriasis. En svampform. Men även det säkert jättejobbigt.

arianne... Inte dåligt att hitta det själv! Jag blev sur för jag fick inte komma till vårdcentralen. Det behövdes inte. var nog bara nässelutslag. Jag hade nog köpt mig en ny blus eller bytt tvättmedel... Hmm NOT!
    Så jag gick ner till akuten på arbetstid. (jobbar på ett sjukhus) Där tog det ca en sekund att konstatera vad det var....

tsunami... KLIA KLIA KLIA Ja det är rätta ordet.. Blir tokig. Jag har oxå hört att det drabbar UNGA människor. Så det kan ju vara en tröst då. Plus att man oftast visst inte kan få om det..

• Anti75

Fattar inte varför det alltid ska klia som mest när man lägger sig i sängen! Kan ju inte sova. Kommer ju inte se klok ut efter ett tag. Man kliar ju sönder sig!

• sara81

Jag har haft det och när det kliade som värst använde jag hydrokortisonsalva eller kylbalsam och smorde in mig med. Det hjälpte faktiskt.

Det värsta var att jag hade små vita prickar kvar på kroppen i nästan 2 år där märkena var. De kom fram när jag blev solbränd.

• Anti75

En annan intressant fråga.. Har nån mer psoriasis oxå o fått detta? Hänger det ihop????

• Anti75

Sara81.. Nä säg inte det oxå..
    Kylbalsam kanske jag ska testa. Tack för tipset! Tar emot alla tips jag kan få. För jag kommer väl ha detta helvete i iaf 5-6 veckor till..

• sara81

På mig gick kliandet över på tre veckor i alla fall
    Men prickarna var nog kvar 8 veckor.

• Anti75

Konstig sjukdom egentligen! Hade aldrig hört talas om den innan den drabbade mig själv..

• sara81

När jag kom till husläkaren så gick hon runt och "visade upp" mig till alla där för det var inte många som hade sett det på riktigt av undersköterskorna.

Jag hade aldrig hört talas om det innan heller.

• Kix01

Jag hade det när min lilla var knappt ett år ochj ag kliade halvt ihjäl mig. Försvann på ca 3 v. Hde heller aldrig hört talas om det innan. Usch.

• Anti75

Kix01..Oj det gick fort över för dig! Skönt det för nu börjar klådan faktiskt gå mig på nerverna! Gah!

• Drömmar och förhoppningar

Jag har också haft det, men det är en del år sen, så jag kommer faktiskt inte ihåg hur det kliade eller inte. Men jag vet att det var obehagligt, och jag fick nåt att smörja med och sådär. Jag har INTE psoriasis, så det har inget med det att göra för min del i alla fall. Men jag tror inte att klådan höll i så länge, det skulle jag väl ha kommit ihåg??

Svar på tråden pityriasis rosea!